klassiek

*****..

MAGNIFIEKE MONTEVERDI
Monteverdi, Orfeo olv Alessandrini. Naïve (2 cd’s).

MAGNIFIEKE MONTEVERDI
Orpheus, de mythische zanger voor wiens talent zelfs de onderwereld open stond, neemt in de opera van Monteverdi uit 1607 zijn gestorven liefje mee naar boven op klanken die nog altijd frapperen, omdat ze tegelijk een handeling, een gevoel en een atmosfeer uitdrukken. Het bizarre tochtje (zeg cd 2, track 11) gaat met kleine hindernissen omlaag en omhoog. De tred is soepel. Grenzeloos optimisme – en daar openbaart zich het genie-Monteverdi – zit in de lichtzinnige manier waarop Orpheus zijn gezongen frasen over het continuo heenlegt. Hij heeft lak aan voorspelbare schema’s.

MAGNIFIEKE MONTEVERDI
Het gaat mis met de sukkel, maar de manier waarop is grandioos. Rinaldo Alessandrini, oudemuziekman uit Rome, levert zijn bijdrage aan 400 jaar Orfeo met een opname waarin het onderscheid tussen boven- en onderwereld scherp is gemarkeerd. Boven bruist presto het leven. Beneden regeert stroperige onmin, ingeblikt in ruig trombonegetoeter. De glorie van deze uitvoering, met louter Italiaanse zangers rond Furio Zanasi (Orfeo) en Anna Simboli (Euridice), zit in de vocale lijn. Vooral die van de vrouwen. Hun zang is strak maar genotvol: Italianità op z’n oude-muzieks. Vitalisme heeft hier (ook letterlijk) het laatste woord.

MINDERE MOZART
*****

MINDERE MOZART
Mozart, Don Giovanni olv René Jacobs. H.Mundi (3 cd’s).

MINDERE MOZART
Mozart en René Jacobs, dat is iets om naar uit te zien. Vervelend dus, dat de fortepianist die de recitatieven begeleidt in Jacobs’ Don Giovanni met ernstige aanstelleritis kampt. Een opera lang zit Giorgio Paronuzzi door de gezongen dialogen heen te pielen als een Louis van Dijk-kloon door een sinterklaasliedje. De erudiete Jacobs heeft er vast een reden voor, maar improvisatie is niet hetzelfde als pingelziekte. Ook in vorige opnamen van Jacobs gingen fortepianisten er met zichzelf vandoor, maar toen zat er veel Mozartmoois omheen. Vergeleken met Figaro en Così is Jacobs’ Don Giovanni een mindere productie. Rake combinaties van vocale schoonheid en orkestrale felheid wisselt hij af met sprintpartijen die meer op een dirigentenobsessie wijzen dan op tragikomedie. De jonge Don (Johannes Weisser) ontkomt in zijn Fin ch’han dal vino maar net aan de verslikkingsdood.

ONTWAPENENDE SCHUMANN
*****

ONTWAPENENDE SCHUMANN
Schumann, symfonie 1 en 3 olv Herreweghe. H.Mundi.

ONTWAPENENDE SCHUMANN
Grappig: als Herreweghe en zijn Orchestre des Champs-Élysées Schumanns Frühlingssinfonie inzetten, heb je even het gevoel dat er tenoren en alten meezingen. Het komt door Herreweghes koor-achtige benadering. Niet gericht op flitsende inzetten. Wel op een gul cantabile in alle partijen, ook die in het woelige midden. Met oud instrumentarium kan dat. Het oude verwijt aan Schumann (‘zwakke orkestrator, liet de klank vollopen’) wordt hier futiel. Intussen weet Herreweghe waar Schumanns accenten liggen. Zelden zo’n ontwapenende Frühling gehoord, en zo’n lieflijk hoorngeschal als in het scherzo van Herreweghes Rheinische.

FIJNZINNIGE STRAUSS
*****

FIJNZINNIGE STRAUSS
Strauss, 4 Letzte Lieder e.a. olv Fabio Luisi. Sony.

FIJNZINNIGE STRAUSS
Hoe zou het met Fabio Luisi gaan, die onlangs met rumoer chef werd van de Staatskapelle Dresden? Een deel van het orkest spande de toenmalige interim Haitink voor z’n karretje. Hij vroeg om een nieuwe stemming, terwijl Luisi al was gepresenteerd. Exit Haitink. De nieuwe man doet het goed, zeker in Strauss’ Alpensinfonie, die de Dresdners (grote Strausskenners) misschien ook wel zonder dirigent kunnen spelen. Fijnzinnig klinken de Vier letzte Lieder, met een fraaie rol voor de Grieks-Duitse sopraan Anja Harteros – ook bekend als voormalig Mozart-gravin bij de Nederlandsse Opera.Roland de Beer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden