klassiek

*****..

Roland de Beer

GEFILTERD PATHOS
Martin, Le vin herbé, olv Daniel Reuss. Harmonia Mundi (2 cd’s).

GEFILTERD PATHOS
Populair wordt hij nooit, Frank Martin. Sommige oprechte muziekliefhebbers zullen iegel of knettergek worden van het RIAS Kammerchor, het Scharoun Ensemble en solisten als Sandrine Piau en Steve Davislim, met hun meesterlijke uitvoering van Frank Martins Le vin herbé onder leiding van de Nederlander Daniel Reuss.

GEFILTERD PATHOS
De Zwitser Martin, die in 1974 in Naarden overleed, liet een oeuvre na waarin ingetogenheid en lange adem om de voorrang strijden.

GEFILTERD PATHOS
Van Martin zal het oor zelden een stevige massage krijgen, eerder iets dat lijkt op een langgerekte, soms nauwelijks merkbare streling. Vooral het vocale werk ademt een subtiel soort gevoeligheid, die zich licht laat verwarren met bloedeloze geaffecteerdheid. Binnen dat bestek is Martins twee uur durende cantate Le vin herbé het nec plus ultra.

GEFILTERD PATHOS
Martin baseerde zijn ‘Toverdrank’ rond 1940 op een Franse hervertelling van de Keltische legende over Tristan en ‘Iseut’. Het is hetzelfde paar dat de verboden liefde smaakt in Wagners opera Tristan und Isolde. Maar als één Zwitser de buik vol had van Wagner, dan was het Martin.

GEFILTERD PATHOS
Zijn Vin herbé, voor kamerkoor, solozangers, zeven strijkers en een piano, is alles wat Wagner niet is: indirect, onopzettelijk, hyperdelicaat. Gefilterd pathos. Het ritme tikt bedachtzaam voort. Zwaartepunten zijn er alleen in verhulde vorm. De vocale lijn, meest solo of driestemmig, is geplooid naar het Franse woordmetrum, maar dan dromerig vertraagd.

GEFILTERD PATHOS
Vrij-vloeiend is ook de tonaliteit. Martin zag iets in reeksentechniek, maar hij was de wonderlijkste Schönbergiaan die ooit rondliep, voortdurend op zoek naar het heil van de harmonische oplossing. Goede kans dat Schönberg (1874-1951) hem zou hebben vervloekt, maar niet als hij de etherische, glaszuivere uitvoering onder leiding van Reuss zou hebben gehoord.

ZINGEND BOT
*****

ZINGEND BOT
Mahler, Das klagende Lied, olv Van Zweden. QuattroLive/Radio 4.

ZINGEND BOT
Een mensenbot dat het tijdens een huwelijksfeest klaaglijk op een zingen zet, ziedaar het onderwerp dat Jaap van Zweden aansneed bij zijn inwijding als chef van het Radio Filharmonisch in 2005.

ZINGEND BOT
Das klagende Lied, een opmerkelijk rijpe, groot bezette cantate die rond 1880 werd gecomponeerd door een piepjonge Gustav Mahler, kreeg een memorabele uitvoering. Hulptroepen waren het Groot Omroepkoor en solisten als Alessandra Marc en Arnold Bezuyen.

ZINGEND BOT
De cd, met wat vertraging verschenen op het eigen label van Radio 4, is extra welkom: Van Zweden dirigeert de oorspronkelijke, driedelige versie.

SOUVEREINE STEM
*****

SOUVEREINE STEM
Berlioz, Nuits d’été. Ravel. Bernarda Fink e.a., olv Kent Nagano. Harm.Mundi.

SOUVEREINE STEM
Bernarda Fink, mezzosopraan en kampioene van de vage dictie en de souvereine stem, laat zich bijschrijven in de reeks grote vertolksters van twee befaamde Franse liedcycli met orkest, Berlioz’ Nuits d’été en Ravels Shéhérazade. De subtiel aquarellerende dirigent – men kent Nagano – maakt zijn lidmaatschap van het Légion d’honneur ook meer dan waar.

GROTE STEM
*****

GROTE STEM
Strauss, 4 Letzte Lieder, slot Salome. Nina Stemme e.a., olv Pappano. EMI.

GROTE STEM
Groot in meerdere opzichten is de stem van Nina Stemme. Expansief in de sopranistische waanzin die het slot en de bekroning vormt van Strauss’ opera Salome. Rekbaar en wendbaar in Strauss’ Letzte Lieder.Roland de Beer

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden