klassiek

*****..

ROARING SEVENTIES
Anthology of the Royal Concertgebouw Orchestra 4. RCO Live (14 cd’s)

ROARING SEVENTIES
Het Concertgebouworkest is in het grote overzicht van zijn eigen geschiedenis – een Anthology met radio-opnamen vanaf 1935 – aangeland bij de jaren zeventig. In die woeste tijd werd Mahler verwaarloosd, bestond er geen Ravel, was Beethoven zo goed als vergeten en speelde chefdirigent Haitink op het podium slechts een marginale rol.

ROARING SEVENTIES
Nou nee, natuurlijk niet, maar wie hoofdstuk 4 van de collectie-in-wording tot zich neemt, krijgt die indruk. De 14 cd’s waarop het decennium 1970-1980 is neergeslagen, bieden niet alleen fraaie doorkijkjes naar de oeuvres van Maderna, Boulez, Van Vlijmen en Ton de Leeuw – en schitterende opnamen van Berlioz en Skrjabin. Ze schetsen ook het dilemma van de samenstellers. Veertien cd’s, dat lijkt een hoop, maar voor tien jaar muziek is het een notedop.

ROARING SEVENTIES
De keuzeheren Daniël Esser (KCO) en Lodewijk Collette (Wereldomroep) hebben Brahms ditmaal ingekrompen tot diens Dubbelconcert. De huisgod Mahler is verschrompeld tot een cantate opus 1 (Das Klagende Lied, zeer fraai uitgevoerd onder Haitink). Begrijpelijk, die inperkingen. Veel van het kernrepertoire is afgeroomd in andere verzamelingen, zoals in platenboxen rond Haitink, en in de jaren zeventig is ook nog wel wat anders tot stand gebracht.

ROARING SEVENTIES
Oude dirigeergrootheden als Krips, Jochum en Leinsdorf maakten uitstapjes naar Frank Martin, Regers Serenade in C en Alban Bergs concertaria Der Wein, met de sopraan Elly Ameling als poëtische drinkster van het zuiverste water. Artistiek leider Flothuis ruimde plaats in voor Ton de Leeuws Symphonies of Winds en Jan van Vlijmens Sonata per piano e tre gruppi instrumentali.

ROARING SEVENTIES
Flothuis’ opvolger Hein van Royen haalde Reinbert de Leeuw in huis als dirigent van Rudolf Eschers Sinfonia, en zette Berio op de bok met eigen werk waaronder Chemins IV, met de KCO-hoboïst Werner Herbers als solist. Theo Olof speelde een historische rol in het Vioolconcert van Bruno Maderna. Van groot belang zijn de Vierde van Sjostakovitsj en de Derde van Skrjabin onder leiding van Kiril Kondrasjin, de Rus die in Amsterdam een tweede thuis vond. De geschiedenis komt steeds dichterbij: menige Concertgebouwhabitué zal de Haffner-symfonie nog in het geheugen gegrift hebben staan zoals die door Nikolaus Harnoncourt in 1979 tevoorschijn werd getoverd bij diens eerste Amsterdamse Mozartexcecities.

VERTELLENDE KRACHT
*****

VERTELLENDE KRACHT
Mahler 1 olv Jansons. RCO Live.

VERTELLENDE KRACHT
Op de jongste KCO-cd, die eerder dit seizoen werd opgenomen, zet Mariss Jansons de Mahlertraditie voort met diens Eerste Symfonie. Een uitvoering van grote vertellende kracht, waarbij het bekende paradepaard toch weer in een ander licht staat.

VERTELLENDE KRACHT
Interessant is dat Jansons’ ervaringen met de Mahleradepten Sjostakovitsj en Sibelius erin doorklinken.

LEKKERE STUKKEN
*****

LEKKERE STUKKEN
Schumann 2 & 4, in Mahler-arrangementen olv Chailly. Decca.

LEKKERE STUKKEN
Jansons’ voorganger Riccardo Chailly heeft nog lang geen afscheid genomen van Mahler. Met het Gewandhausorchester heeft hij zich op Schumanns symfonieën 2 en 4 geworpen, maar dan in herorkestraties van de Schumannbewonderaar Mahler. Mahler deed dat in een tijd waarin Schumann nogal te boek stond als een beperkt orkestrator.

LEKKERE STUKKEN
De vraag is: heeft de visagist Mahler knappe Schumannmeisjes overbodig opgedirkt, of heeft hij fletse typjes tot lekkere stukken gemaakt? Chailly trekt uit zijn keus in ieder geval de juiste consequentie: Schumann klinkt hier niet alleen met laatromantisch koloriet, maar ook met de bijbehorende spanningen en flitsende ontladingen. Het Gewandhaus doet mee alsof het nooit anders heeft gedaan, wat in zekere zin ook zo is.Roland de Beer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden