Klassieke muziek gaat underground met 24chambers

Wie naar een feest gaat op een geheime locatie en aankomt in een parkeergarage, verwacht geen pianist die Schubert speelt. Toch is dat het idee van 24chambers.

Componist Franz Schubert

Wat voor illegale technofeestjes werkt, kan ook met klassieke muziek, vindt een nieuw muziekplatform. Een maandelijks concert op een geheime locatie, die op de dag zelf via sms wordt doorgegeven. Het kan een parkeergarage zijn, een luxe directiekamer of het magazijn van een winkel. Elke maand speelt een andere jonge musicus voor vijftig gasten, de drank is gratis. De rest van de wereld kan meekijken via de livestream.

Vandaag is de kick-off van 24chambers, geïnspireerd op het Londense underground-muziekproject Boiler Room en bedacht door Corine Haitjema van muzieksite 24classics. De kennis van illegale technofeestjes komt van haar rechterhand Aldo Bruining, een handige jongen uit de wereld van de popmuziek. Hij was eens zo onder de indruk van een evenement van 24classics, dat hij op Haitjema afstapte met de vraag of ze konden samenwerken.

Kick

Bruining, destijds programmeur van de Amsterdamse strandtent annex evenementenhal Roest: 'Ik had niets met klassieke muziek, tot ik meewerkte aan Klassiek in de Loods. In de enorme loods van Roest zat 350 man publiek een uur lang in opperste concentratie te luisteren, het was doodstil. In die hal had ik vaak genoeg duizend man op techno zien dansen, maar dit had ik niet eerder meegemaakt. Het gaf een kick.'

Zo begon een nieuwe liefde. Nu vragen zijn vrienden Bruining mee naar het Concertgebouw ('deden we vroeger nooit') en draait hij klassieke muziek voor zijn zoontje van 2. Er is de laatste jaren iets veranderd in het genre, erkent hij. 'Opeens zijn er overal toffe initiatieven die de muziek op een andere manier laten horen. Dat triggert me.'

Laagdrempelig

Zo'n trigger moet 24chambers ook worden: de muziek wordt net even anders gebracht, laagdrempelig, in een intieme sfeer. De onlinecommunity is belangrijk, want daar zit de doelgroep. Voor de musici is het ook interessant, zij verdienen mee aan de YouTube-opbrengsten.

Waarom moeten de musici eigenlijk jong zijn? 'We willen nog niet doorgebroken muzikanten ondersteunen. We geven hun niet alleen online een groter publiek, we zijn ook in gesprek met festivals om hen daar naartoe te brengen. Ik moet trouwens nog wennen aan de leeftijd; we hebben het over artiesten van 30 jaar, in de hiphopwereld ben je dan al een oude lul.'

Oprecht

Aan de muziek zelf wordt niets gepimpt. De eerste gast, pianist Thomas Beijer, speelt in een introducerend filmpje op Facebook een sonate van Schubert (ook 'een broekie van net 30'). 'We brengen serieuze klassieke muziek, alleen de sfeer is anders. Je ziet aan het succes van klassieke playlists op Spotify dat er veel belangstelling is, maar veel mensen voelen zich niet thuis in de traditionele zalen, waar de regels anders zijn dan bij een popconcert. Dat had ik zelf ook.'

In een tijd waarin ieder orkest en elke zaal op zoek is naar breder en jonger publiek, is een belangrijke vraag: wat is het geheim van een triggeridee? 'Het moet oprecht zijn', zegt Bruining meteen. 'Het doel moet zijn om goede concerten te geven, niet om te verhippen. Er is geen doelgroep die daar zo snel doorheen prikt als de millennials.'

Wees erbij

24chambers vindt één keer per maand plaats, altijd op de 24ste. Een select gezelschap kan de concerten bijwonen. Via de website kun je een uitnodiging aanvragen. Op de dag zelf krijg je via sms de locatie. Vol? Het concert wordt live gestreamd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden