Reportage

Klassiek vanaf een zitzak

Geen rood pluche in het Concertgebouw, maar staanplaatsen en bekers bier. De eerste 'prom' van het Holland Festival had een gezellig Hollands sausje.

Het Metropole Orkest met dirigent Jules Buckley. Beeld Cigdem Yuksel
Het Metropole Orkest met dirigent Jules Buckley.Beeld Cigdem Yuksel

'De zaal lijkt veel kleiner zo', merkt een mevrouw op, die naar links en rechts stapt tot ze het beste zicht op het podium heeft. Bijna alle stoelen uit het Concertgebouw zijn weggehaald, en zonder rode pluche lijkt de zaal inderdaad een stuk huiselijker. Aan de randen van de houten vloer liggen vrolijk gekleurde zitzakken, voor de rest is de zaal leeg. De atmosfeer is nog wat onwennig.

Wanneer de deuren openen voor het publiek, rennen de eerste bezoekers direct op de zitzakken af. Ze hebben dan wel staanplaatsen, met twaalf uur muziek voor de boeg zit je liever comfortabel. Een meisje verzoekt twee jongeren die voor de zitzakken staan, ook te gaan zitten. Ze gehoorzamen.

Voor het eerst organiseert het Holland Festival een '12 Hour Prom', een minifestival in het Concertgebouw dat zaterdag plaatsvond. Het is een idee van de verse directeur van het Holland Festival, de Britse Ruth Mackenzie. De Prom markeert het laatste weekend van het Amsterdamse kunstenfestival (komende week zijn er geen premières meer, alleen nog lopende voorstellingen) en is volgens Mackenzie een 'nieuwe traditie'.

De prom is gemodelleerd naar de Britse 'promenadeconcerten' die vanaf eind 19de eeuw in parken plaatsvonden voor de flanerende bourgeoisie. Niet te verwarren met de Night of the Proms, dat in Ahoy plaatsvindt voor meer dan tienduizend bezoekers, met John Miles die Music kweelt. Een typische prom heeft vooral staanplaatsen en brengt zowel klassieke als populaire muziek. In het Concertgebouw zijn er vier concerten in de Grote Zaal geprogrammeerd, die ook afzonderlijk te bezoeken zijn. Voor 10 euro kun je al naar Eva-Maria Westbroek met Amsterdam Sinfonietta, en mag je naar hartelust klappen tussen de delen.

Zangeres Anna Calvi tijdens haar optreden met het orkest. Beeld Cigdem Yuksel
Zangeres Anna Calvi tijdens haar optreden met het orkest.Beeld Cigdem Yuksel

Een prom suggereert glamour en beau monde, maar hier krijgt het concept een gezellig Hollands sausje. Allereerst door de voortdurende strijd tussen zitters en staanders, ook opgemerkt door presentatrice Andrea van Pol. 'Op een zitzak heb je het meeste comfort, als je staat heb je het beste zicht, mensen', probeert ze de gemoederen te bedaren.

De programmering is eigenlijk ook veel te interessant om te flaneren: twee stukken van Pierre Boulez, een Nederlandse première van Xenakis' Nekuia. Het publiek luistert intens bij deze eigentijdse muziek, ook de kinderen. Pas tegen middernacht, als de Britse popzangeres Anna Calvi met het Metropole Orkest zingt, komen de benen los, tegelijk met de entree van plastic glazen bier.

Van Pol interviewt de musici voor en na de concerten. 'De sfeer zit er echt in', zegt sopraan Eva-Maria Westbroek na haar druk bezochte concert. Ze is een van de beroemdste diva's ter wereld, maar ze weet nog precies wat een nederlands publiek wil. 'Ik moet echt leren tellen', flapt ze eruit. 'Ik vloog er geregeld uit.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden