InterviewHein Wiedijk

Klarinettist Hein Wiedijk: ‘Ik laat pianisten dat doen waarvoor ze allemaal hard hebben geleerd, in een mooie zaal’

Klarinettist Hein Wiedijk begon ‘uit dankbaarheid’ een pianoconcertserie.

Hein Wiedijk Beeld Mladen Pikulic
Hein WiedijkBeeld Mladen Pikulic

Hein Wiedijk (55) is een van de drukste baasjes in het Nederlandse klassiekemuziekleven. Hij is klarinettist in het Concertgebouworkest. Hij is eigenaar van platenlabel Gutman Records. Met zijn vrouw, violist Annebeth Webb, richtte hij in 2009 Camerata RCO op, dat uit leden van het Concertgebouworkest bestaat – het kamermuziekgezelschap heeft inmiddels net zo’n vol internationaal tourschema als het moederschip. En thuis is het met vier kinderen al even druk.

Toch vond Wiedijk nog tijd voor een nieuw speeltje. Een pianoconcertserie, die zaterdag haar tweede seizoen ingaat met het recital van Alissa Firsova in het Concertgebouw in Amsterdam.

Waarom organiseert een klarinettist pianoconcerten? ‘Uit dankbaarheid’, zegt Wiedijk. ‘Die mensen, de pianisten, studeren zich helemaal te pletter, hebben vaak vijf keer zo veel noten als ik. Maar als ik een Brahms-sonate speel met een pianist, die men dan een klarinetsonate noemt, krijg ik achteraf te horen dat ik mooi heb gespeeld en dat de begeleiding niet te hard was. Hoezo begeleiding?! Die pianopartij is de ruggegraat van de compositie, daar zit de architectuur.’

Het idee ontstond tijdens een repetitie van Camerata RCO. Pianist Thomas Beijer testte een piano uit en zette een pianoconcert van Mozart in. ‘De fluitist en ik kenden dat stuk, dus we zetten spontaan in. Dat klonk zo goed dat ik dacht: we boeken de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Thomas maakte een kamermuziekbewerking. Het werd een groot succes, dit moesten we dus wel vaker doen.’

De Amsterdam Piano Series waren geboren. Noem de serie het eigenwijze zusje van Meesterpianisten, waarbij een select clubje grote namen in gewijde sfeer solorecitals speelt in de Grote Zaal. ‘Ik vind het leuk de piano in context te plaatsen en dus niet uitsluitend solo te presenteren. We doen later dit seizoen de cellosonates van Beethoven, met Nicolas en Ella van Poucke. Eigenlijk hebben we het hier dus over de Sonates voor piano en cello; op de partituren staat eerst Klavier, dan Violoncello.

Lijntje in de piano

‘Mijn leermeester George Pieterson (tussen 1975 en 2004 soloklarinettist van het Concertgebouworkest, red.) hamerde er altijd op: Hein, je bent gewoon een lijntje in de piano. Natuurlijk kan ik op een klarinet meer toevoegen – kleur, dynamiek – dan de vinger van een pianist kan, maar het publiek schat de verhoudingen verkeerd in. Toen ik als student eens een optreden had, schreef ik voor de grap op de poster: Hein Wiedijk speelt vanavond onder leiding van pianist Frank van de Laar. Gerechtigheid!

‘In de Amsterdam Piano Series laat ik pianisten datgene doen waarvoor ze allemaal hebben geleerd, in een mooie zaal. Niemand gaat naar het conservatorium om liedbegeleider te worden. Allemaal studeren ze op die grote pianoconcerten en sonates en willen ze op die grote podia spelen, maar voor velen blijft het bij concerten in achterkamers. En ze mogen gekke programma’s verzinnen. Alissa Firsova is ook componist en speelt haar eigen bewerking van het Adagietto uit Mahlers Vijfde symfonie. In februari koppelt Natacha Kudritskaya Satie aan Rameau. Dat vind ik zelf een bizarre combinatie. Des te leuker.’

Alissa Firsova speelt o.a. Mahler, Chopin en de 32ste pianosonate van Beethoven. 27/10, Concertgebouw, A’dam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden