Recensie Zaterdagmatinee

Klanken van Lili Boulangers zijn verfrissend tijdens het zaterdagmatinee (drie sterren)

Dertig minuten lang beefde het Concertgebouw van Lili Boulangers meesterwerk, dat bol staat van emotie en frisse ideeën. Het werk van Stravinsky en Ravel kwam op de Zaterdagmatinee minder glanzend uit de verf.

Het was weer raak in de Zaterdagmatinee. Vanuit de diepten van tuba, orgel en contrafagot beefde het Concertgebouw dertig minuten lang op de klanken van Lili Boulangers Du fond de l’abîme, op de tekst van Psalm 130. Tijdens de Eerste Wereldoorlog, in het besef dat haar jonge leven snel ten einde zou zijn, smeedde Lili Boulanger (1893-1918) hoop en leed om tot een meesterwerk dat bol staat van de emoties en frisse ideeën.

Tegenover de voelbare trillingen in de laagte zet ze hoge strijkerskreten, een sereen koraal en aaaah zuchtende koorzangers. Het wordt heel persoonlijk als de stemmen van mezzosopraan Okka von der Damerau en tenor Marcel Beekman zich in hun pure eenvoud losweken uit het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch orkest.

De Britse dirigent Edward Gardner, al jaren actief als chef van het Filharmonisch Orkest van Bergen, en koordirigent Klaas Stok muntten het enorme scala aan vocale en instrumentale timbres. Nauwkeurig doseerde Gardner een priemende hobo en het pulserende plukken van contrabassen. De koorleden maakten elke zucht voelbaar, elke syllabe verstaanbaar.

Boulanger werd op het programma omringd door haar tijdgenoten Anton Webern, Maurice Ravel en Igor Stravinsky, maar die kwamen minder glanzend uit de verf. Weberns bewerking van Bachs Fuga uit het Musikalisches Opfer verschoot fraai van kleur maar ontbeerde een heldere ritmische focus. Le tombeau de Couperin leed op sommige plekken aan lijzigheid, maar vooral Stravinsky’s Psalmensymfonie kreeg niet het volle pond. Het fenomenale stuk, waarin de koorklank in evenwicht wordt gehouden door twee piano’s en een zorgvuldig uitgedund orkest, moet je meesleuren in een onontkoombare maalstroom die aanhoudt tot het einde. Onder Gardner werd de compositie on-Stravinskyaans vriendelijk en vrijblijvend.

Zaterdagmatinee

Klassiek
Bach, Ravel, Boulanger, Stravinsky. Okka von der Damerau, Marcel Beekman, Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor o.l.v. Edward Gardner.
10/11 Concertgebouw, Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.