Klachten over spotjes waarin Jezus 'verscheurd' wordt: 'Niet bedoeld om kijker goed gevoel te geven'

Kerk in Actie: 'Hoe hij voor ons stierf is het ultieme voorbeeld van delen'

Tientallen televisiekijkers beklagen zich na een serie reclamespotjes waarbij Jezus, groot afgebeeld, in stukken wordt gescheurd. De reclame was afgelopen dagen tijdens primetime te zien op de NPO. Kerk in Actie, de stichting achter de reclame, zegt dat het de bedoeling was 'impact' te maken met de reclame en biedt geen excuses aan.

Fragment uit een van de spotjes.

Het verscheuren van de beeltenis van Jezus beeldt het Bijbelse verhaal uit waarin Christus stierf voor de mensheid, zegt Maurits van Stuijvenberg, voorlichter van Kerk in Actie. 'Hoe hij voor ons stierf is het ultieme voorbeeld van delen.' Het doel van de reclame is het belang van delen benadrukken, 'niet kijkers een fijn gevoel geven', aldus Van Stuijvenberg.

Dat sommige kijkers beledigd zijn, vindt hij 'begrijpelijk'. Meer dan dertig Nederlanders, gelovig en ongelovig, belden de stichting voor uitleg. 'De dialoog gaan we graag aan, maar excuses bieden we niet aan omdat we achter de boodschap staan.' Ook bij de Reclame Code Commissie kwamen meerdere klachten binnen en op Twitter wordt veel en overwegend negatief gereageerd op de reclame.

Oeh-ah effect

Het filmpje is onderdeel van een bredere reclamecampagne. Vanavond, in de pauze van de uitzending van The Passion, komt het spotje nogmaals op tv, waarna een tweede deel volgt. Van Stuijvenberg: 'Dan zie je de verscheurde stukken neerdwarrelen op een kaart, op verschillende hulpbehoevende landen.' Dit moet het eerste spotje verklaren: het gaat om het delen over de hele wereld. Communicatiebureau Frivista bedacht de spot. 'We willen een oeh-ah effect bereiken. De eerste spot moest schuren, bij de tweede spot geven we uitleg,' vertelt oprichter Folkert Rinkema.

Ook ontvingen predikanten deze week een envelop met daarin de verscheurde Christus. Dominee Guus Fröberg was een van de ontvangers. 'Ik begreep er niets van. Ik sta achter het ideaal van delen, maar daar heeft het verscheuren van Jezus niets mee te maken - dat is niet te plaatsen in de context van de bijbel.' Hoewel Fröberg denkt dat het tweede spotje verzachtend zou kunnen werken, zou hij het liefst zien dat de actie stopt. 'Het is een ludieke, 21e-eeuwse Beeldenstorm.'

Beledigend

Kerk in Actie koos met opzet de week voor Pasen, 'dit is het moment dat we wereldwijd herdenken hoe Jezus stierf.' Dit blijkt voor sommige Twitteraars echter de reden te zijn waarom zij de spot als beledigend ervoeren.

De Reclame Code Commissie neemt de klachten in behandeling, op 20 april zullen zij beoordeeld worden. 'Volgens de Code mogen reclames niet in strijd zijn met goede smaak en het fatsoen en mogen zij niet nodeloos kwetsend zijn', zegt een medewerkster. Vanwege de subjectiviteit van deze richtlijnen, kan ze niets zeggen over de mogelijke beoordeling van de Commissie.

De reclame zal de komende weken nog ongeveer 800 keer uitgezonden worden op de NPO en op regionale zenders.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.