Kilte overheerst beoogde koestering

Muziek, van de vrienden van de Herenclub nog wel, vrolijkte een verder wat stijf feestje op...

Het moest zaterdag van de muziek komen, om de stramme viering van de 80ste verjaardag van Harry Mulisch in een feestelijke te veranderen. In de Amsterdamse Stadsschouwburg dromde de literaire goegemeente samen, aangevuld met fans, voor een soort uitgekleed Boekenbal. Veel schrijvers in de zaal, onder wie Charlotte Mutsaers (wier nieuwe roman in januari verschijnt), A.F.Th. van der Heijden (de enige van de zes gevraagden die Mulisch met een novelle van formaat heeft geëerd), Jan Siebelink (net terug uit Hamburg, waar de Duitse vertaling van Knielen op een bed violen ten doop was gehouden), en de recenserende heks Susan Smit.

De tijd dat Mulisch als een omstreden opschepper te boek stond, is langzamerhand wel voorbij; nu hij Hermans en Reve heeft overleefd, moet hij juist worden gekoesterd. Tekenend was de aanwezigheid van columnist Max Pam, ooit door Mulisch uit diens vriendenkring gegooid, waarna Pam probeerde terug te slaan met zijn lollige boekje De Herenclub.

Allemaal vergeten of vergeven. Koesteren, dat was de bedoeling van de verjaardagsviering – maar blijkbaar voelden weinig literaire vrienden zich geïnspireerd een bijdrage aan de avond te leveren. Een groot deel van het programma bestond uit het voorlezen door acteurs van zelftyperingen uit Mulisch’ oeuvre, waarvan de opschepperij nu voor hoogst komische ironie moest doorgaan. Bij de welwillende zaal kon er maar af en toe een lachje af. De meeste fragmenten (uit Voer voor psychologen, Mijn getijdenboek, De pupil en Siegfried) waren ook wel erg bekend.

Bovendien wekten de declamatoren Thomas Cammaert en Johanna ter Steege sterk de indruk deze teksten pas kort geleden voor het eerst te hebben gezien. Ter Steege, toch geen onervaren actrice, presteerde het om uitgerekend het woord ‘routinier’ uit te spreken als rijmend op ‘vertier’. Dan bleek Thom Hoffman, tot dusver alleen bekend als Reve-fanaat, beter thuis in het werk, met een fragment uit het jongensboekachtige Harry en het woord uit 1959.

Een schemerig filmpje van Rutger Hauer en een oersaaie Derek de Lint, die uit De aanslag voorlas, verdreven de kilte niet. Dat gebeurde pas toen Reinbert de Leeuw en Gerard Bouwhuis vierhandig Schubert speelden, en vooral nadat de uitstekende zangeres Esmé Bos een stemmig Only You had ingezet, en achter haar een zevenkoppige Herenclub in witte kostuums The Platters deed: Reinbert de Leeuw uitgelaten, G.L. van Lennep, Julius Roos, Marcel van Dam en Rudi Fuchs met swing-arm, Jeroen Henneman tekstvast, en Hans van Mierlo onverwacht aritmisch.

Hoe jammer dat clubleden Cees Nooteboom, H.J.A. Hofland en Gerrit Komrij er niet tussen stonden. Voelden zij zich niet geroepen? Nu kreeg het publiek, na dit weldadige intermezzo, nog een lofzang van Connie Palmen, die mee aan mag zitten bij de Herenclub en Mulisch een wonderlijk genie noemde, maar ook een lieve man. Had ze namelijk zelf in donkere tijden ondervonden. Een eenling, die wel door vrouwen in de watten moet worden gelegd. ‘Eenmaal verzorgd, ben jij jezelf genoeg.’

(ANP) Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden