Killzone 3: ruimtenazi's als exportproduct

AMSTERDAM - Vanaf zaterdag ligt het derde deel van Killzone in de winkel, het grootste computerspel dat in Nederland is bedacht en geproduceerd. Killzone 3 is een staalkaart van de nieuwste computertechnologie, met bewegingsgevoelige besturing en 3D-beelden.

© Guerilla Games / Sony

Geen volk meer verdoemd dan de Helghast. Deze afstammelingen van de mens werden op pad gestuurd om een nieuwe aarde te ontdekken. Ze kwamen terecht op een planeet zo giftig dat hun lichaam na enkele generaties is vergroeid met stofmasker en zuurstoftank. De Helghast werden er niet sympathieker op toen ze besloten uniformen aan te trekken van dezelfde couturier die de Duitse SS kleedde.

Als soldaten van een soort interplanetaire NAVO hun aanvoerder om zeep helpen, is de boot voor de Helghast aan. Ze maken meedogenloos jacht op de indringers, waarbij kiftende troonopvolgers niet op een of twee gesneuvelden meer kijken.

Herengracht
Zie daar de synopsis van Killzone 3, een computerspel dat is bedacht en geproduceerd aan de Amsterdamse Herengracht, vanaf zaterdag te koop.

Nadat Guerrilla Games zich in 2004 met de eerste Killzone in de kijker had gespeeld, werd de Nederlandse ontwikkelstudio ingelijfd door Sony. Precies twee jaar geleden verscheen het tweede avontuur voor de PlayStation 3, de spelcomputer van het Japanse elektronicabedrijf. Van de eerste Killzone werden twee miljoen exemplaren verkocht, van het vervolg 2,6 miljoen stuks.

Dat zijn grote getallen voor een game in dit genre en helemaal voor een computerspel van vaderlandse bodem. Sony heeft volgens schattingen rond de 20 miljoen euro gestoken in de ontwikkeling van Killzone 3, inclusief de vertaling in twintig talen. Nog eens zo'n bedrag is opzijgezet voor de marketing. De verwachting is dat de Japanners hun investering zeker zesvoudig gaan terugverdienen.

Zwartboek
Ter vergelijking: de duurste film ooit gemaakt in Nederland, Zwartboek van Paul Verhoeven uit 2006, kostte bijna 16 miljoen euro en heeft in bioscopen wereldwijd 19,5 miljoen euro opgebracht, aldus de website Box Office Mojo. De Amsterdamse ruimtenazi's zijn een belangrijk exportproduct voor Nederland.

Als Hermen Hulst nerveus is over de hooggespannen verwachtingen, is dat aan niets te merken. Ontspannen vertelt de directeur van Guerrilla Games over de game en plannen voor meer en andere spellen, zonder overigens details prijs te geven die hem op boze telefoontjes uit Tokio zouden komen te staan.

'We wilden met Killzone 3 de lat een stuk hoger leggen, qua techniek, maar ook wat het verhaal betreft. We wilden de oorlog meer vertellen vanuit het perspectief van de Helghast.' Veel van de kritiek op de eerste games betrof het gebrek aan een vertelling die de spelers bij de strot greep. De makers hopen dat ze dat bezwaar hebben weggenomen met een strijd om de macht in de top van de Helghast-dictatuur en morele twistgesprekken tussen de opgejaagde soldaten van de aarde.

Bewegingsgevoelige besturing
Technologisch is Killzone 3 fors opgetuigd. 'Het is de eerste grote game die vanaf de grond op is opgebouwd voor Move', zegt Hulst. Move is de bewegingsgevoelige besturing voor de PlayStation. Sony haakte vorig jaar met zijn eigen aanwijspookjes in op het succes van de Wii, de spelcomputer van Nintendo die je met gebaren bedient.

'Move aan de praat krijgen in een game is niet zo moeilijk', stelt Hulst. Maar de bewegingsgevoelige bediening echt integraal onderdeel maken van de spelbeleving is volgens hem een tweede. 'Bij veel van de huidige Move-titels voel je gewoon dat de bediening er later aan is toegevoegd.' Fanatieke gamers die zweren bij de traditionele controller hoeven niets af te leren. 'Maar Move werkt zeer secuur in Killzone 3.'

3D-beelden
Een tweede grote technologische sprong is het gebruik van 3D-beelden. Hulst: 'Daarmee creëer je een wereld die veel echter aanvoelt. Technisch is 3D ook niet zo ingewikkeld om toe te passen. Wel komt er twee keer zo veel visuele informatie op het brein af. Die kan dat niet bijbenen. Vandaar dat we details in het spel hebben vervaagd.'

Door het schrale aanbod aan stereoscopisch amusement loopt de verkoop van de duurdere 3D-toestellen nog niet van een leien dakje. Sony hoopt dat Killzone 3 meer gamers verleidt tot de aanschaf. 'De game moet de vaandeldrager worden voor deze techniek.'

In de game zijn meer dan zeventig minuten aan gecomputeriseerde filmfragmenten verwerkt, die het verhaal vertellen. Zit er een verfilming in de pijplijn? 'Vanuit Hollywood worden er geregeld balletjes opgegooid om Killzone naar het grote doek over te brengen. Volgens mij moet je doen waar je goed in bent. Wij willen gewoon het best mogelijke spel maken.'

Uitgepolderd
Voor het bijna onvermijdelijke vervolg heeft Guerrilla Games al wat ijzers in het vuur liggen. Over welke dat zijn, zwijgt Hulst, al staat er bijna elke week wel iemand aan zijn bureau met een nieuw voorstel voor de volgende Killzone. 'Onze games worden behoorlijk uitgepolderd.'

Nieuwe elementen moeten evenwel in het karakter van Killzone passen, zegt Hulst. 'Een van onze ontwerpers stelde voor om een soort reddingsschip te introduceren voor de Helghast. Maar dat past helemaal niet bij dit volk. De Helghast vechten door tot het bittere eind.' Gamers - en de aarde - zijn gewaarschuwd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden