'Kijkdozen' naar museum

Het Gemeentemuseum Den Haag heeft twee werken aangekocht van Constant Nieuwenhuys. Het gaat om twee 'diorama's': kijkdozen waarin de kunstenaar zo'n vijftig jaar geleden zijn visie gaf op het leven in de toekomst.

Diorama II (1962) uit het toekomstproject New Babylon van kunstenaar Constant Nieuwenhuys. Beeld Gemeentemuseum Den Haag

De twee kunstwerken met hout, glas en spiegeltjes zijn een aanvulling op de stukken van de Amsterdamse kunstenaar die het Haagse museum al heeft. Met name van diens New Babylon-project waarvan het museum al 19 maquettes, 72 tekeningen, plattegronden en schilderijen in bezit heeft.

De diorama's die het museum heeft gekocht (van de drie die er nog bestaan) behoorden toe aan de weduwe van Constant. De aankoopprijs wil het museum niet bekendmaken. Wel is het werk aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en het Mondriaanfonds.

Constant Nieuwenhuys (1920-2005) is bij een groot publiek vooral bekend van zijn levendige, aanstekelijke schilderijen die hij kort na de Tweede Wereldoorlog maakte. Hij was toen lid van de Cobra-groep, naast andere kunstenaars als Karel Appel en Corneille. De laatste jaren van zijn leven schilderde hij geëngageerde doeken over het onrecht in de hele wereld.

Tussen deze twee perioden, in de late jaren vijftig, kreeg hij visioenen hoe de wereld eruit zou moeten zien. Het New Babylon-project, waarin dat resulteerde, is binnen de Nederlandse kunst altijd een buitenbeentje geweest en tegelijkertijd een unieke onderneming. Weinig kunstenaars stelden hun ongebreidelde fantasie en verbeelding zo in dienst van een grootse visie. Met als kanttekening, dat hij liever de verbeelding wilde voeden, dan zelf een architectonische uitwerking van het plan maken.

Constant gaf met zijn utopische creaties een beeld van hoe mensen in de toekomst zouden leven en wonen. Niet op een praktische manier (waar koop ik mijn brood?); wel als een speels model hoe mensen netwerken zouden bouwen, zouden reizen en hun vrije tijd besteden. Ook omdat, dankzij een ver doorgevoerde automatisatie, voor homo ludens (de spelende mens) werken niet meer nodig zou zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden