Kiezen tussen een bom of een vuistslag

Buiten is de sfeer zorgeloos zonnig, maar binnen zijn de voorstellingen explosief en confronterend.

Kinderen zitten tijdens het Noorderzonfestival in Groningen in een futuristische draaimolen. (Foto uit 2005) Beeld anp

Politiek is nooit ver weg op het Noorderzon Performing Arts Festival in Groningen, het jaarlijkse internationale kunstenfestival in hartje Groningen. Zo zorgeloos en zonnig als het volgestroomde Noorderplantsoen donderdag tijdens de openingsavond oogt, met ijsjes en grasvelden vol vertier, zo verontrustend en confronterend zijn de statements die je binnen hoort, in tenten, theaters en kerken.

Bijvoorbeeld bij de Chileense acteur Roberto Fariás, die in de huid kruipt van straatverkoper Sandokan. Geregisseerd door de gelauwerde Pablo Larrain (Zilveren Beer voor zijn harde film El Club, waarin Fariás ook speelt) spreekt hij met een stem die danst van zintuiglijkheid. Zijn zwetende lijf ademt mee met de verkooptrucs waarmee hij alles aanprijst wat uit zijn schoudertas komt. Daarbij kruipt ook het levensverhaal van Sandokan naar buiten, over misbruik door paters, geweld, gevang en armoede. Een zinnelijke vuistslag, zo voelt deze onbekende theatermonoloog Acceso uit Zuid-Amerika.

Bom

Aan de andere kant van het Noorderplantsoen, in de Romeo Tent, geen vuistslag maar een bom die de dansgroep Club Guy & Roni laat ontploffen. Het explosief wordt gesymboliseerd door een wit ei, dat door trillende handen gaat, begeleid door opzwepend en onheilspellend getrommel.

De monoloog die actrice Veerle van Overloop in het groepsstuk Phobia bezwerend herhaalt, roept expliciet op tot durf en daden. Om onrecht te bestrijden, is terreur geoorloofd, zo lijkt lange tijd haar boodschap. Telkens weer spat de groep uiteen, als bij een aanslag. Dansers trillen, stuiteren, vechten en hergroeperen zich, in hard geschakeld licht en donker.

Kijkspel

Net als de overdaad begint te schaden, kantelt de boodschap. Een pruik gaat af, een man in een kooi wordt vernederd, de bezwerende dame dreigt met zelfverbranding en een oermens wacht met blussen - ze maken er een extreem kijkspel van, met als terugkerend motto: is het door de terreur van het spektakel dat we terrorisme als spektakel gaan zien? Verliezen we de realiteit uit het oog?

Een terechte vraag, versterkt door de Israëlische achtergrond van de choreografen Guy Weizman en Roni Haver. Maar de boodschap wordt er wel zwaar ingehamerd. Aan durf ontbreekt het niet, wel aan tegenwicht.

Lucht brengt de Groningse burgemeester. Wat onwennig en met curieuze woordkeuze ('Kan ik dat ding nu kwijt?) overhandigt hij de Erepenning van de stad Groningen aan het kwart eeuw oude Noorderzon. Oprechte vreugde bij de festivalleiding. Erkenning is ook politiek.

Noorderzon Performing Arts Festival Groningen, t/m 30/8. noorderzon.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden