Keyboard in rechtszaal in Procol Harum-dispuut

Waar de song eigenlijk precies over gaat, heeft nog nooit iemand van de groep geweten. Maar nu zijn de leden van de legendarische sixties-band Procol Harum het ook oneens over de vraag wie het fameuze nummer A Whiter Shade of Pale uit 1967 heeft gecomponeerd....

Van onze correspondent Peter de Waard

Veertig jaar lang was deze klassieker uit de flower power-periode toegeschreven aan zanger Gary Brooker en tekstschrijver Keith Reid. Maar in een rechtszaak in Londen eist nu de voormalige keyboard-speler van de groep Matthew Fisher een miljoen pond aan copyrights op. Hij zegt de legendarische orgelklanken van het nummer te hebben bedacht.

Fisher (60) heeft hierover een rechtszaak aangespannen die maandag diende voor een rechtbank in Londen. Zijn raadsman stelde daarbij dat Fisher verantwoordelijk is voor de barokke orgelmuziek. De keyboardspeler van de band was een klassiek geschoolde muzikant. ‘Bach is er duidelijk terug te horen in het nummer’, aldus Ian Purvis QC.

Volgens de raadsman had Fisher in 1961 een lp met Bach-muziek gekocht in Parijs. De rechter merkte op dat Fisher wel een heel goed geheugen moest hebben. Maar zijn raadsman zei dat dit er niet toe doet.

A Whiter Shade of Pale staat nu bijna symbool voor de befaamde ‘Summer of Love’. Het nummer werd uitgebracht in mei 1967 en stond wekenlang nummer één in vele landen ter wereld. In totaal zijn er wereldwijd tien miljoen singles van verkocht. Liefst 770 keer is het nummer door andere artiesten gecoverd. Dit jaar werd er nog gerefereerd in een single die eveneens de hoogste plek haalde op de hitparade: I Wish I Was A Punkrocker van Sandi Thom.

Fishers raadsman liet A Whiter Shade Of Pale al op de eerste dag van het proces twee keer horen: een keer alleen de orgelmelodie en een keer de hele plaat. Musicologen en andere experts zullen de komende dagen als getuigen optreden in de zaak. Er werd zelfs een keyboard de rechtszaal gezet en verwacht wordt dat zowel Brooker als Fisher daarop zullen moeten spelen.

Gary Brooker zei dat Keith Reid en hij het nummer al hadden geschreven voordat Fisher in de band kwam. ‘Ik ben geschokt en teleurgesteld dat Fisher nu een rol in het schrijven van het nummer opeist, nadat we veertig jaar zo’n goede relatie hebben gehad.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden