Kevin Spacey, van filmheld naar gamepersonage in Call of Duty

Na tientallen films, een hitserie en jaren in het theater heeft acteur Kevin Spacey een nieuwe carrièrestap gezet. Vanaf vandaag is hij te zien in de nieuwste editie van de jaarlijkse gamereeks Call of Duty.

Heleen van Lier
Kevin Spacey in Call of Duty: Advanced warfare. Beeld Activision
Kevin Spacey in Call of Duty: Advanced warfare.Beeld Activision

In Call of Duty: Advanced Warfare haalt videogamehuis Activision alles uit de kast om dit de beste verkopende game te maken en neerwaartse trend in de verkoop te doorbreken.

De Call of Duty-reeks was aanvankelijk geïnspireerd door de Tweede Wereldoorlog en speelt zich sinds 2007 af in het heden of in de nabije toekomst. Advanced Warfare speelt in het jaar 2054. De nieuwe gamestudio Sledgehammer Games kreeg maar liefst drie jaar de tijd om de game maken. Er werden tientallen miljoen geïnvesteerd in de nieuwste gametechnieken. Voor de nieuwe futuristische decors en het wapenarsenaal werkten de makers samen met futurologen en oorlogsdeskundigen. De verhaallijn is langer en verder uitgewerkt. De Oscar-winnende Spacey is ingezet om hier extra elan aan te geven.

Het game-evenbeeld van Kevin Spacey Beeld Activision
Het game-evenbeeld van Kevin SpaceyBeeld Activision

Om Spaceys mimiek en acteerprestaties te vertalen naar een realistisch goed gelijkend 3D-personage, kreeg de acteur een speciale helm op en een geavanceerd pak aan en werd hij behangen met sensoren en stickers. De 'House of Cards'-acteur komt voor in de tussenscènes tussen de levels, waar hij de charismatische slechterik Jonathan Irons speelt. Irons is de baas van de huursoldaten, een soort Blackwater, die een grote rol spelen in de oorlogen die de wereld op dat moment verscheuren. Spacey kreeg zelf een grote rol in het uitbouwen van zijn personage.

Sinds 2003 zijn er ongeveer 150 miljoen games verkocht van de Call of Duty-serie. In 2011 bereikte de serie zijn hoogtepunt met Modern Warfare 3, waarvan net geen 30 miljoen exemplaren werden verkocht. De opvolger, Black Ops II uit 2012, had met 27 miljoen verkochte exemplaren nog steeds een imposant verkoopcijfer maar al fors minder dan zijn voorganger. De nachtelijke wachtrijen voor de gamewinkels waren bij de teleurstellende editie van 2013, Call of Duty: Ghosts nog een beetje korter. Hiervan werden 24 miljoen exemplaren verkocht.

Spacey zelf is er niet zo zeker van of de gamers dankzij zijn bijdrage weer massaal naar de gamewinkels trekken om Call of Duty: Advanced Warfare aan te schaffen. Voor hem is het juist een manier om een nieuw publiek aan te spreken. 'In de gamewereld kennen ze me niet. Misschien hebben ze één of twee films gezien waar ik in speel, maar ik heb totaal geen indruk op hen achtergelaten', zo vertelt Spacey in een interview met The Guardian. 'Er is dus een gigantisch nieuw publiek waar ik voor kan spelen. En dat is leuk'.

Wie 'House of Cards' heeft gezien, ziet duidelijke parallellen tussen Call of Duty-bad guy Jonathan Irons en congreslid Frank Underwood uit de hitserie van Netflix. Beide rollen van Spacey betreffen charismatische anti-helden die de regels aan hun laars lappen. Spacey was echter al ver voor de start van het eerste seizoen van House of Cards gecast voor Advanced Warfare.

Spacey is zelf geen gamer, hoewel hij Advanced Warfare wel heeft uitgeprobeerd, maar ziet wel toekomst in het samenbrengen van de gameindustrie en de filmindustie. Volgens Spacey zijn games een vruchtbare grond voor geweldige storytelling. 'Door mij in te huren, bewijzen de gamemakers dat ze geïnteresseerd zijn in het verder ontwikkelen van de dramatische verhaallijnen van games. Met de ontwikkelende technologieën en de inmenging van mensen uit de filmindustrie, kunnen we hier over vier of vijf jaar heel ver mee zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden