Keuzes bepalen de toekomst

Nog voordat ook maar één stap is gezet op de expositie Choice in het Dutch Design Centre in Utrecht begint al de verwarring....

Jeroen Junte

Vragen, vragen, vragen. En antwoorden, ho maar. De toeschouwer wordtdoelbewust in het diepe gegooid door de makers van Choice; dedesigncriticus Ed van Hinte en Stefano Marzano, directeur van PhilipsDesign Centrum in Eindhoven. Choice wil bezoekers laten zien dat de keuzevoor een product de toekomst van de samenleving bepaalt - door de bezoekerszelf te laten kiezen!, aldus de makers in een pamflet. Deze hoogdravendeexpositie is onderdeel van het al even pretentieuze designfestival UtrechtManifest, dat de rol van design in de maatschappij wil onderzoeken.

Soms is meteen duidelijk voor welke keuze de bezoeker staat, zoals bijhet gestroomlijnde mobieltje naast een omslachtig telefoontoestel metdraaischijf. Dit is een keuze tussen een telefoongesprek als zakelijkehandeling of juist een intiem moment in de huiselijke omgeving.

Maar meestal blijft het gissen. Hoort die robuuste herenfiets die zoachteloos tegen de muur leunt nou bij dat fietsenrek iets verderop? Derobuuste velgen zijn zo dik dat de fiets lastig te parkeren is. Eenbezoeker met een beetje goede wil zal zich buigen over de vraag: is elkevooruitgang wel een verbetering? Maar het zou ook kunnen dat er gekozenmoet worden tussen die degelijke fiets en die moderne citybike verderop.En dan gaat het opeens over iets heel banaals: welke fiets is het mooist?

Misschien ook zijn beide combinaties mogelijk. Keuzes kunnen immersworden beïnvloed door verschillende factoren: ruimtegebrek (fiets enfietsenrek) of begeerte (welke fiets is het mooist). Zouden daarom overalop de muur woorden als haat, cool, geldgebrek en zwoel staan geschreven?Ook de diepzinnige citaten van filosoof Friedrich Nietzsche of tv-komiekJerry Seinfeld op de muur kunnen in deze duisternis geen licht werpen.

Zo zwerft de bezoeker langs tientallen schijnbaar lukraak verzameldeproducten, van koffiemokken met het hoofd van Frank Rijkaard tot rozeSamsonite-koffers. De enige orde in deze chaos is dat alle producten keurigin het gelid staan. Tot de verwarde toeschouwer tenslotte zo is afgemat dathem nog slechts één keuze rest: de weg naar de uitgang.

Jeroen Junte

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden