Reportage

Keuvelen in de camera over nieuwe kleren

Ze keuvelen urenlang over hun nieuwste kleding- en beautyaankopen. Logisch, het zijn tieners. Maar deze meiden doen dat op YouTube en hebben soms duizenden volgers. Vier portretten uit de meisjeskamer.

Carlijn Datthijn (14). Beeld Valentina Vos

Op Youtube zijn ze een fenomeen: meisjes die hun net gekochte kleren in amateuristische filmpjes aan de rest van de wereld laten zien. Shoploggers, heten ze. Shoplogs zijn ontstaan in Amerika, daar heten ze 'fashion hauls'. Meestal zitten de meisjes in kwestie - er zijn bijna geen mannelijke shoploggers - met tassen vol Primark-spul en andere goedkope kleding in hun slaapkamer. Als het even kan met een make-uptafel op de achtergrond, of anders met een wandkast - type Billy - vol prullaria. De meisjes die hun verhaal doen, zitten altijd goed in de make-up en kletsen tegen de camera alsof ze het tegen hun beste vriendinnen hebben.

Een shoplog duurt zo tien minuten. Soms zelfs langer. De meisjes voor de camera keuvelen maar door. Dat ze verliefd zijn op de kleur van een of ander shirtje. Dat ze al lang op zoek waren naar een donkergrijze cardigan en er ein-de-lijk eentje hebben gevonden. Dat ze een 'superleuk' faux leren rokje zagen hangen, maar de paskamer niet konden vinden. Dat ze eigenlijk geen idee hebben of ze het net gekochte truitje ooit gaan dragen, maar dat het zo goedkoop was dat ze het maar gewoon hebben meegenomen. Dat ze ge-wel-dige nieuwe schoenen hebben gekocht voor maar 30 euro.

Kortom: wat meisjes voorheen onderling bespraken, is nu voor iedereen te zien omdat het online staat. Je zou denken dat zo'n filmpje over net aangeschafte kleding hooguit door een paar beste vriendinnen van de maakster wordt bekeken. Niet dus. Duizend kijkers is normaal, er zijn ook filmpjes die meer dan honderdduizend keer worden bekeken. Echt fanatieke shoploggers, zoals de 23-jarige Vera Lucker, bekend als Veracamilla (bijna 150 duizend volgers) en de 20-jarige Diana Leeflang, bekend als Disfordazzle (bijna 200 duizend volgers), hebben van het winkelen hun beroep gemaakt en posten bijna dagelijks een nieuwe video.

Zulke professionele shoploggers worden vaak gesponsord door merken, waarvan ze de artikelen in hun filmpjes aanprijzen. Daarnaast is er een grote groep minder professionele shoploggers, die al dan niet dromen van een carrière in de mode en allemaal hopen op zakken vol gratis spullen. Hoewel ze onder jonge meisjes mateloos populair zijn, is er ook kritiek op de shoplogs. Die komt meestal uit de volwassen hoek. Zo vroeg politicoloog Jonathan Holslag zich vorig jaar in het televisieprogramma Tegenlicht af of we wel zo blij moeten zijn met een fenomeen dat inspeelt op het idee dat we meer, meer en nog meer spullen moeten kopen om gelukkig te zijn. Een terechte vraag.

Benthe Deyl (13) Tweede klas havo/vwo in Zoetermeer

'Sinds ik op de middelbare school zit, is mode belangrijker geworden. Vroeger vond ik het niet zo belangrijk wat ik aanhad. Nu wel. Ik trek nooit meer iets aan zonder erbij na te denken. Omdat ik veel naar blogs van anderen keek, ben ik ongeveer twee maanden geleden mijn eigen YouTubekanaal en een blog begonnen. Ik film en schrijf over beauty, fashion en lifestyle. Ik probeer elke woensdag iets te posten, maar soms lukt het niet omdat ik te veel huiswerk heb. Ik kijk ook veel naar andere shoplogs om inspiratie op te doen. Vooral die van Beautygloss en Disfordazzle vind ik erg leuk.

Ik heb nog maar honderd volgers op YouTube, dat is niet veel. Er zijn shoploggers die wel 200 duizend volgers hebben. Ik hoop dat ik meer volgers krijg, dan krijg ik spullen toegestuurd. Dat lijkt me heel tof. Ik ben nu aan het onderzoeken hoe dat werkt. Als het kan, zou ik er later mijn werk van willen maken. Shoppen is mijn favoriete tijdsbesteding. Meestal draag ik een broek en een T-shirt. Maar ik koop veel: gemiddeld twee kledingstukken per week. Meestal bij Primark, want daar hebben ze veel keus en het is niet duur. Voor 5 euro heb je al een leuk shirtje. Verder kom ik graag bij The Sting en bij Only. Die hebben winkels in Zoetermeer. Meestal shop ik met vriendinnen. Maar ik ga ook wel met mijn moeder of mijn zus, omdat die goed advies geven.'

Artikel gaat verder onder de video

Benthe Deyl (13). Beeld Valentina Vos

Nina Koppenaal (16) Vijfde klas havo in Alphen aan de Rijn

'De eerste keer dat ik naar Primark ging, is nu een jaar of twee geleden. Ik vond het echt een event, de hele dag ervoor was ik zenuwachtig. Het is zo groot en ze hebben zo veel, dat ik hoopte dat ik alles zou kunnen vinden. Toen ik onlineresearch ging doen naar Primark kwam ik allerlei shoplogs tegen. Die vond ik zo leuk, dat ik direct besloot om zelf ook dat soort filmpjes te gaan maken. Die eerste keer alleen voor de camera vond ik niet eng of ongemakkelijk. Ik vind het juist leuk. En ik heb al meer dan 17 duizend volgers op YouTube, daar ben ik best trots op.

Mode is belangrijk voor mij. Iedereen op school is ermee bezig en ik wil niet achterblijven. Met kleding kan ik laten zien wie ik ben. En het is ook handig: als mijn haar een keer slecht zit, trek ik extra leuke kleren aan. Dan heb ik het gevoel dat ik er toch nog goed uitzie. Mijn school zit vlak bij de stad, dus ik ga minstens een keer per week shoppen met mijn vriendinnen. Een keer per seizoen ga ik samen met mijn moeder naar een grote stad, het liefst naar Amsterdam.

Ik krijg 50 euro kleedgeld per maand en dat maak ik altijd op. Als ik iets graag wil hebben, leg ik soms iets van mijn zakgeld bij. Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar een paar witte All Stars gekocht, die waren 69 euro. Daar heb ik echt voor gespaard en ik ben er nog steeds blij mee. Meestal koop ik kleding bij Primark of H&M, daar hebben ze leuke dingen en het is niet zo duur. Ik zou graag iets met mode of styling willen doen later.'

Artikel gaat verder onder de video

Nina Koppenaal (16). Beeld Valentina Vos

Carlijn Datthijn (14) Derde klas vmbo-tl in Sint-Kruis (Zeeland)

'Ik vind shoplogs inspirerend om te bekijken, dus ik had al veel filmpjes gezien voordat ik een jaar geleden mijn eerste video op YouTube zette. Mijn filmpjes zijn nog niet zo professioneel en ik heb krap tweehonderd abonnees, maar dat is prima. Ik doe dit voor mijn plezier. Hoewel ik later wel iets creatiefs zou willen doen. Dat hoeft niet per se in de mode te zijn. Op dit moment is mode wel belangrijk voor me. Dat is iets van de laatste twee jaar. Toen ik op de basisschool zat, was ik echt nog niet zo met mijn kleren bezig.

Nu wel. Ik zie veel mensen om me heen die niet echt durven en altijd maar een spijkerbroek en een shirtje dragen. Ik vind het juist leuk iets bijzonders aan te trekken en ik ben heel modebewust. Mijn stijl is meisjesachtig: ik draag veel jurkjes en rokken. Momenteel zijn mijn lievelingskleren een high waisted jeans, een skater skirt en een crop top. Ik krijg vaak complimenten over mijn kleding. Daar word ik heel blij van.

Ik woon in een dorpje in Zeeland, er is hier in de buurt niet zo veel te koop. Maar in de vakanties ga ik altijd een dag winkelen met mijn ouders. Het maakt mij niet zo veel uit waar we naartoe gaan. Als er maar een Primark en een H&M zijn. Dat zijn mijn favoriete winkels, omdat ze niet duur zijn en trendy kleding hebben. Ik vind het leuk om dingen te combineren, dus ik koop het liefst zo veel mogelijk. Voordat ik de stad in ga, kijk ik online naar de modetrends en maak ik aan de hand daarvan een lijstje met kledingstukken die ik graag wil hebben. Zo doe ik geen miskopen.'

Artikel gaat verder onder de video

Evi Heemskerk (14) Vierde klas vwo

'Ik ben een jaar of twee geleden met mijn shoplog begonnen. Ik kocht toen veel bij Action, dat was echt een verslaving. Omdat ik graag wilde laten zien wat ik had gekocht, ben ik dat gaan filmen. De laatste tijd kom ik niet meer zoveel bij Action. Ik heb nu een nieuwe verslaving: YouTube. Ik spendeer echt veel tijd aan het kijken van allerlei filmpjes, vooral de filmpjes van Amerikaanse youtubers zoals Mylifeaseva en Monica Church vind ik goed. Zij hebben mij geïnspireerd ook andere filmpjes over mijn leven te maken.'

Ik vind leuke kleren belangrijk, maar ik hoef later niet zo nodig in de mode te werken. Ik zou liever in musicals spelen of regisseren. Ik krijg 60 euro kleedgeld per maand en gemiddeld koop ik daar twee tot drie kledingstukken voor. Vroeger kocht ik meer. Toen kwam ik veel bij Primark, omdat ik daar lekker veel voor weinig kon kopen. Maar dat vind ik nu niet meer zo boeiend. Ik let tegenwoordig meer op kwaliteit, dus koop ik liever één goed kledingstuk dan vijf bij Primark.

Ik heb nu bijna 20 duizend volgers op YouTube. Daar verbaast me, want ik doe het erbij. School komt altijd op de eerste plaats. Maar ik denk er nu niet over om te stoppen, dat zou zonde zijn. Ik vind het ook te leuk om te doen. Ik maak die shoplogs niet omdat ik hoop op zo veel mogelijk gratis spullen. Ik doe het vooral omdat ik het leuk vind om mijn video's steeds beter te maken.'

Evi Heemskerk (14). Beeld Valentina Vos
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden