Kettingreacties in cateringkeuken

THEATER Dimensions of a dialogue door Barbara Duijfjes en Anat Geiger. De Brakke Grond in Amsterdam, 29 april. Herhaling tot en met 9 mei....

Ze hebben wel iets van de Dikke en de Dunne in een stomme film. Barbara Duijfjes is lang, smal en mager, Anat Geiger klein, dik en gedrongen. Ook Geigers robuuste kop met gitzwart lang haar vormt een tegenpool voor het bijna doorschijnend frêle gezicht van Duijfjes. Een mooi duo dus voor een mimische dansvoorstelling, getiteld Dimensions of a dialogue.

De omgeving waarin deze dames zich bevinden is zo mogelijk nog mooier. Drie logge maar wel verrijdbare koelcellen vormen samen een hyperfunctionele keuken in een wit-ijzeren ruimte. Tegen de achterwand wachten bijna vijftig metalen dienbladen op een klaargestoomde maaltijd. Iedere koelcel herbergt apparatuur voor een deel van het bereidingsproces: blikopener, fluitketel, magnetron, afwasmachine, afvalcontainer en andere supersonische snufjes.

Geiger is als kokkin en serveerster de baas in deze keuken van de toekomst. Routineus houdt ze het proces onder controle terwijl een manager op de radio allerlei jargon uitkraamt over een nieuw planning- and controltraject. Af en toe neemt ze even tijd voor een sigaret, een sprongetje of duet met een dienblad. Ondertussen laat iedere machine even zien wat ze kan: blik vreten, lepeltjes spugen of andere geintjes. Overduidelijk hebben de machines een eigen willetje.

Wanneer Duijfjes in een gifgroene jurk dit domein binnensluipt, verwacht je van haar een duivelse beet die dit gladde systeem op hol laat slaan. In eerdere voorstellingen met bijvoorbeeld Karina Holla zorgde deze mimester ook vaak voor een sinistere inbreng. Hier blijven hyperactieve reacties echter uit. Er volgt slechts een lichte machtsstrijd tussen Geiger en Duijfjes, die niet verder gaat dan een wedstrijdje servetten vouwen, wat grotesk gesol met een vlek op een jurk en het uitpersen van sinaasappels op borsthoogte.

Volgens de flyer is Dimensions of a dialogue een hommage aan de ontwrichtende wereld van de Tsjechische 'alchemist' en animatiefilmer Jan Svankmajer, bij wie een keuken het alchemistische laboratorium bij uitstek is. In de lijn van Svankmajers 'animisme' zou in deze cateringkeuken een vlek uit moeten groeien tot een onuitwisbare smet en zou verderf bezit moeten nemen van het lichaam.

Deze vleselijke magie is in de voorstelling echter maar mondjesmaat aanwezig. Daarvoor is de lichamelijke lust veel te lief aanwezig. De meeste acties worden traag en voorspelbaar: de keuken ligt er in al haar functionaliteit open en bloot bij. Wat vooral ontbreekt is een camera die ons oog stuurt en de spanning oprekt. Die met een bewegende blik een dynamische invloed heeft op de kettingreactie aan gebeurtenissen.

Dimensions of a dialogue schiet als voorstelling te kort maar biedt prachtig materiaal voor een dansfilm.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden