Review

Kerstverhaal Dijkstra is sterk, maar mist sprankeling

Bachs Weihnachts-Oratorium mist één nuance: die van het mysterie dat met stomheid slaat. Peter Dijkstra begint in vliegende vaart als nieuwe chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor.

Bachs werk wordt in de Grote Kerk in Naarden uitgevoerd (1969) Beeld anp

Pauken dreunen, fluiten zinderen. Jauchzet, frohlocket!, schallen de twintig zangers van het Nederlands Kamerkoor. Juichend en jubelend vallen ze Bachs Weihnachts-Oratorium binnen, een reeks van zes cantates rondom het Bijbelse kerstverhaal. Maar in de Pieterskerk in Leiden hebben de Kamerkoorzangers misschien nóg een reden tot vreugde. Ze kijken aan tegen hun nieuwe chef-dirigent, Peter Dijkstra, een koorkanjer om wie in de internationale muziekwereld wordt gevochten.

Dijkstra's chefsdebuut betekent de definitieve doorstart van een geteisterde zangersgroep. Na subsidiesores, contractkrimp en de verhuizing van Amsterdam naar Utrecht, moet Dijkstra (37) het Kamerkoor nestelen op de plek waar het sinds de oprichting in 1937 thuishoort: de top.

Aan zijn uitstraling zal het niet liggen. Als een veldheer staat de boomlange dirigent op het podium: kaarsrecht postuur en kortgeschoren haar. Hijs hem in een karatepak en hij krijgt ongezien de gouden medaille.

In het openingskoor openbaart Dijkstra zijn aanvalsplan: de vaart erin en zingen alsof je spreekt. Uptempo en met heldere dictie zwenken de stemmen van de stal naar de herders in het veld, van Jezus' besnijdenis naar de Wijzen uit het Oosten.

In alle feestvreugde brengt Dijkstra wel offers. Schaars zijn bijvoorbeeld de momenten waarop het Kamerkoor van kleur verschiet, zoals in het zacht zoemende koraal Ich steh an deiner Krippen hier. Ook het operateske dat Bach hier en daar incomponeert, blijft onderbelicht.

Het nieuws uit Bethlehem wordt verslagen door de tenor Nicholas Mulroy. Al zingzeggend beleeft hij niet zijn beste avond. De Brit reciteert lijzig en draait zichzelf vast in de lage noten van de aria 'Ich will nur dir zu Ehren leben'. Met glanzend uitgesponnen passages in de hoogte neemt hij revanche.

De drie andere solisten stappen naar voren uit het Kamerkoor, een strategie met een vermoedelijk budgettaire achtergrond. Bariton Jasper Schweppe ontpopt zich als vocalist van de avond. Puntgaaf zingt hij over de 'grote Heer' en 'sterke Koning' die in een harde kribbe zijn eerste slaapje doet.

Het Kamerkoor toert rond met het barokorkest Concerto Copenhagen. Bij de Denen loopt een opvallende breuklijn tussen de strijkers (valsig) en de blazers (eersteklas). Aan de Sinfonia waarmee de tweede cantate opent - adembenemende nachtmuziek - ontbreekt een nuance die Peter Dijkstra elders evenmin vindt: die van het mysterie dat met stomheid slaat.

Bachs Weihnachts-Oratorium. Concerto Copenhagen, Nederlands Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra. 15/12,, Pieterskerk, Leiden. Tournee t/m 20/12.

Nieuw! Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden