Kerstinkopen nu bijna allemaal op Internet te doen

De virtuele kerstman had vorig jaar nog grote moeite om zijn inkopen te doen op het Internet - alleen als de wenslijstjes eenzijdig waren samengesteld uit cd's, boeken en software had hij succes....

De speurtocht naar de laagste prijs is een van de beloftes van het Internet die nu eindelijk worden ingelost. Was de Internetter vorig jaar al blij als hij de nieuwste cd van Andrea Bocelli daadwerkelijk kon bestellen, inmiddels surft hij naar www.elcheapo.nl om een stuk of tien detaillisten tegen elkaar uit te spelen. Bij www.shop.nl was hij gisterochtend voor 36 gulden ruim een tientje goedkoper uit dan bij de duurste virtuele winkel, inclusief verzendkosten.

In het land waar dubbeltjes nog worden omgedraaid, moet dat welhaast betekenen dat nu de hordes virtuele kopers losbreken. Hoewel het Internet ontegenzeggelijk succesvoller is dan een jaar geleden - deze zomer schijnen zelfs alle bestuurders van grote ondernemingen het licht te hebben gezien - is van een doorbraak nog geen sprake. De zes tot zeven miljard dollar omzet die dit kerstseizoen worden behaald in de Verenigde Staten halen de Nederlanders van geen kant.

Amerikanen liggen twee jaar voor op Europa met speciale sites die zelfstandige softwareprogramma's, zogenoemede bots, op zoek sturen naar de laagste prijs. Deze sites zijn inmiddels bedevaarts oorden geworden voor consumenten. Die vinden er niet alleen de laagste prijs, maar ook rapportcijfers voor de producten en dienstverlening. Het zijn meestal de klanten zelf die de beoordelingen doorgeven, soms in ruil voor nog meer korting.

En de machtsverschuiving richting consument gaat door. Bij www.mercata.com kunnen kopers zich inmiddels verenigen en gezamenlijk grote hoeveelheden van hetzelfde product aanschaffen, waardoor leveranciers gedwongen worden flinke kwantum-kortingen te geven. Het eerste motto van de eenentwintigste eeuw lijkt in ieder geval te worden: consumenten aller landen, verenigt u.

In Nederland is het nog niet zover, want hier bestaat slechts een handvol producten waarin voldoende aanbieders elkaar beconcurreren. Muziek, auto's en natuurlijk computers. 'Het staat een beetje in de kinderschoenen', zegt John Bokma die dit jaar computeronderdelen begon te vergelijken op zijn site www.lageprijzen.com. Met slechts zes aanbieders noemt de softwareontwikkelaar zijn eigen site 'niet compleet'. Bij de meeste van zijn producten is zelfs geen sprake van vergelijkingen, omdat er slechts één leverancier is. Volgend jaar hoopt hij met twintig leveranciers wél voldoende concurrentie te creëren.

De leveranciers weten niet goed of de nieuwe prijsvergelijkers een zegen zijn of een straf. 'Het is in principe prettig (als reclame, red.)', zegt Gijsbert Hanekroot, oprichter van www.in-markt.nl dat producten aanbiedt bij Bokma's www.lageprijzen.nl. 'Maar als ik altijd de laagste prijs wil hebben, maak ik geen winst meer.'

De enige uitweg is schaalvergroting, weet hij. Kleine tussenhandelaren hebben kennis noch geld om te overleven.

Internet: www.volkskrant.nl/kerstinkopen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden