POSTUUMKENZO TAKADA (1939-2020)

Kenzo was de keizer van kleur en volume

Zijn eerste winkel heette ‘Jungle Jap’, maar zijn eigen naam, Kenzo, klonk beter. Zijn bedrijfje groeide uit tot een wereldmodemerk, en Kenzo uit Tokio werd een ‘zoon van Parijs’ en een ‘grand créateur’. Afgelopen zondag overleed hij op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van covid-19. 

De Japanse modeontwerper Kenzo Takada in zijn Parijse atelier (1978).Beeld Getty

Als er één modeontwerper was die zin had in het leven, dan was het Kenzo Takada wel, Japanner in Parijs en lieveling van zijn vele fans. Twee typen fans zijn dat: allereerst de bewonderaars die in de jaren zeventig en tachtig werden betoverd door zijn gedurfde, hypercreatieve kleding. De andere liefhebbers zijn jonge, merkgevoelige mensen die het cool vinden om met zijn voornaam en een tijgerkop op hun borst te lopen – en waarschijnlijk niet eens weten wie of wat die naam aanduidt. Of dat het niet Kenzo zelf was die de betreffende sweater heeft ontworpen, maar een van zijn opvolgers. Al was Takada al geruime tijd niet meer verbonden aan het modehuis dat hij oprichtte, zijn merk is nog altijd springlevend. Afgelopen woensdag showde het huis Kenzo tijdens de Parijse Fashion Week zijn nieuwe collectie onder leiding van de huidige hoofdontwerper Felipe Oliveira Baptista. 

Takada werd in 1939 geboren in Himeji in de Japanse regio Kansai, als kind van twee hoteliers. Na de dood van zijn vader en tegen de wil van zijn familie in begon hij in 1958 aan een opleiding aan het Bunka Fashion College in Tokio. Daar kreeg hij les van docent Chie Koike, die was opgeleid aan de École de la Chambre Syndicale de la Couture in Parijs. Koike en de succesvolle Franse ontwerper Yves Saint Laurent inspireerden hem om ook naar Parijs te gaan. Die droom kwam uit toen hij in 1964 van de Japanse regering een flinke zak geld kreeg: compensatie voor het slopen van zijn appartement dat de bouwplannen voor de Olympische Spelen in de weg stond. 

Takada nam de boot richting Parijs en leefde daar van stylingklussen en de verkoop van modeschetsen. In 1970 kreeg hij via een vrouw die hij op een vlooienmarkt had ontmoet betaalbare boetiekruimte aangeboden in de Galerie Vivienne in het tweede arrondissement, waar hij handgemaakte creaties verkocht van goedkope stoffen van de Marché Saint-Pierre. De zaak was bont versierd met oerwoudprints, geïnspireerd op Henri Rousseaus schilderij De droom, en werd ‘Jungle Jap’ gedoopt – een controversiële naam die hij na protesten veranderde in Kenzo. 

Op een olifant bij Circus Knie

Takada’s creaties – uitbundige, veelal katoenen stukken vol prints van kleurrijke bloemen, bladeren en dieren – vielen in de smaak: al in 1970 prijkte een van zijn ontwerpen op de cover van het Franse modeblad Elle. Takada was misschien niet de eerste ontwerper in Parijs die refereerde aan Oost-Aziatische kledingtradities als kimono’s en natuurprints, hij was wel de eerste Japanner die dat daar deed. Kenzo’s succes maakte de weg vrij voor een hele generatie Japanse ontwerpers in Parijs: modekanonnen als Rei Kawakubo (van Comme des Garçons) en Yohji Yamamoto volgden in zijn kielzog, al was hun idioom vele malen duisterder, conceptueler en minimalistischer dan het werk van Takada. Hij werd beroemd en geliefd vanwege zijn uitbundigheid, niet alleen qua kleur en print, maar ook qua volumes. Zijn japonnen waren bonte soepjurken, zijn harembroeken vrolijke tenten, zijn rokken en mouwen zo wijd en wuft als luchtballonnen.

Kenzo’s prêt-à-portercollectie voor het voorjaar van 1983, gepresenteerd op 20 oktober 1982 in Parijs.Beeld Getty

In 1976 opende hij zijn Parijse vlaggeschipwinkel op Place des Victoires, even benoorden het Palais Royal. ’s Avonds liet Takada zich het uitgaansleven goed smaken. Hij kwam graag in de roemruchte nachtclub Le Palace, vergezeld van andere bonte nachtvlinders als Grace Jones, Karl Lagerfeld en fotografenduo Pierre et Gilles. Ook zijn shows werden groter en uitbundiger. Berucht waren zijn defilés aan het einde van de jaren zeventig, toen hij onder meer showde in Studio 54 in New York, waar Jerry Hall meeliep in de show en Grace Jones zong, en in de tent van Circus Knie in Zürich: aan het einde kwam hij zelf op een olifant de piste binnen. Zakelijk breidde hij uit met een mannenlijn in 1983, een tweede goedkopere lijn in 1984 en kinder- en jeanslijnen in 1986. Ook op de cosmeticamarkt vond Takada zijn weg. Vanaf 1980 lanceerde hij talloze parfums, waarvan Flower by Kenzo uit 2000 de beroemdste werd. 

Kenzo Takada en Grace Jones in 1977 in de New Yorkse Studio 54.Beeld Getty

In 1993 kreeg Kenzo een nieuwe eigenaar: LVMH, het grootste luxeconglomeraat ter wereld, kocht het merk voor 80 miljoen dollar. Takada verliet zijn eigen huis begin 2000 om te gaan rusten en reizen, maar kwam vijf jaar later weer terug als interieurontwerper voor onder meer Roche Bobois. Vorig jaar ontwierp hij de kostuums voor een uitvoering van Madama Butterfly door de Tokyo Nikikai Opera. In januari van dit jaar lanceerde hij een nieuw interieurmerk, K3, op de Parijse beurs Maison et Objet. 

Het merk Kenzo kende vanaf 2012 onder de Amerikaanse ontwerpers Carol Lim en Humberto Leon een enorme opleving. Hun kleurrijke sweaters met grote geborduurde tijgerkoppen – een referentie aan de geborduurde tijgers die Kenzo zelf ook al op zijn kleding aanbracht – en vette Kenzo-logo’s waren niet aan te slepen. Ze zorgden voor een nieuwe en jonge schare Kenzo-fans en worden tot op de dag van vandaag goed verkocht. Kenzo heeft wereldwijd 122 winkels, waarvan een in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat.

Kenzo Takada en zijn mannequins bij de presentatie van de herfst-/wintercollectie 1998-1999 in Parijs.Beeld Getty

Anne Hidalgo, burgemeester van Parijs, twitterde zondag: ‘Wat een créateur! Hij gaf kleur en licht een plaats in de mode. Parijs rouwt om een ​​van haar zoons.’ Huidige Kenzo-hoofdontwerper Oliveira Baptista liet weten: ‘Zijn verbazingwekkende energie, vriendelijkheid en talent waren besmettelijk. Zijn verwante geest zal eeuwig leven. Rust zacht, Meester.’

Meer lezen? 

De vorig jaar verschenen biografie Kenzo Takada door Kazuko Masui is online te koop, onder meer via bol.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden