concertrecensie kensington

Kensington stapt in de Ziggo Dome uit de eigen hitschaduw met een verbluffend mooie show (★★★★☆)

Kensington in de Ziggo Dome is indrukwekkend. Bij het nummer All for Nothing valt zelfs de mond open.

Kensington zaterdag in de Ziggo Dome. V.l.n.r.: bassist Jan Haker, drummer Niles Vandenberg, zanger-gitarist Eloi Youssef en gitarist-zanger Casper Starreveld. Beeld Ben Houdijk

Een triomf voor Kensington, bijna halverwege de laatste show in alweer een uitverkochte reeks in de Ziggo Dome. Bij het nieuwe nummer Insane, van de laatste plaat Time, staat zanger Eloi Youssef na een wat timide opening eindelijk in het volle volglicht, te midden van een draaikolk aan laserlicht. Hij haalt machtig uit, met dat kenmerkende hese stemgeluid. ‘It’s not the words’, zingt hij ‘Not the fear, or the doubt.’ Er gebeurt echt iets bijzonders.

Kensington heeft een hartstochtelijk maar ook best lastig publiek. Van de band wordt bij de grote shows verwacht dat zij álle oude meezinghits opvoeren, tot in den treuren. Hits waarbij de bekers bier de lucht in kunnen en iedereen het welbekende ‘woo hoo, woo hoo’ mee kan brullen. Maar Kensington is veel meer, juist dat hebben ze op Time bewezen. Bij de nummers Island en dat mooie Insane stappen ze uit hun hitschaduw.

Kensington in de Ziggo Dome is indrukwekkend, op veel manieren. De productie is verbluffend, en steunt op een strakke, haast geometrische lichtshow. Geen sentimentele beelden van overdrijvende wolken maar schitterende lichtbanen, die het podium als een kartonnen doos steeds verder kunnen uitklappen. Bij All For Nothing valt de mond open, als Kensington plaatsneemt in zachtgroene bouwblokken met de grandeur van statige Oostblokarchitectuur. En dan het fakkelende vuur op het podium, vlak voor de toegift, dat het geprojecteerde beeld van een boom verlicht. Fenomenaal, en zó mooi heeft Kensington er echt niet eerder uitgezien.

De band verdient dit ook, want is volop in ontwikkeling. Het nieuwe werk heeft de uitwerking van een gezichtsmasker op de oudere songs: die klinken ineens ook weer fris. En dan krijg je er als publiek ook nog die ronkende finale bij, met stadion-anthems als Bridges en Do I Ever. Jazeker: de Utrechtse band heeft zichzelf overtroffen.

Kensington

Pop

★★★★☆