Interview Kensington

Kensington over de Ziggo Dome: ‘Op de eerste avond ging van alles mis’

In 2017 speelde de Utrechtse band Kensington vijf avonden in een uitverkochte Ziggo Dome. Beeld Ben Houdijk

Dit najaar stapten de mannen van Kensington de Ziggo Dome binnen om een video-interview op te nemen ter promotie van hun aankomende optredens in de Amsterdamse concerttempel: 5, 6 en 7 december, driemaal uitverkocht, 51 duizend mensen in totaal.

Casper Starreveld (gitaar, zang) keek om zich heen. ‘In 2018 speelden we in de Amsterdam Arena, die ik intimiderend groot vond. De Ziggo Dome was ook enorm toen we er voor het eerst speelden, maar nu kwam de zaal knus op me over.’

Dat is niet vreemd: vanaf donderdag speelt Kensington uit Utrecht voor de elfde, twaalfde en dertiende keer in de Ziggo Dome, met het sterke nieuwe album Time in de bagage. Ze weten wat ze kunnen verwachten. Ze weten wat in zo’n grote zaal gevraagd wordt. Het is vertrouwd terrein geworden.

Dat was op 25 november 2015 bij hun stroeve Ziggodebuut wel anders: het geluid was dun, met de visuals ging veel mis.

‘Ik vond het doodeng’, zegt Starreveld in de kleedkamer van de talkshow Beau, waar Kensington die avond Time ten doop zal houden. Naast hem zitten drummer Niles Vandenberg en bassist Jan Haker. Eloi Youssef, net als Starreveld zanger-gitarist, is er nog niet.

‘De eerste keer Ziggo Dome was één groot leermoment’, zegt Vandenberg. ‘Een leermoment voor 17 duizend mensen.’

Haker: ‘Eigenlijk zijn we in de Ziggo Dome opgegroeid.’

Kensington. Beeld Rahi Rezvani

25 en 26 november 2015

Album: Rivals (2014)

Starreveld: ‘Toen we in 2015 in een volle Heineken Music Hall speelden, waren de twee novemberconcerten in de Ziggo Dome al uitverkocht. En toen we dáár speelden, waren de Ziggo Dome-concerten voor het jaar erna al uitverkocht. Het ging zo hard ineens.’

Vandenberg: ‘Op de eerste avond ging van alles mis.’

Starreveld: ‘Ik ben hooguit drie meter naar links en drie meter naar rechts gelopen. Ik was steeds bang dat ik te laat bij mijn zangmicrofoon zou zijn.’

Haker: ‘We hebben na de eerste avond ’s nachts nog visuals zitten veranderen. De tweede avond ging het al beter.’

Starreveld: ‘De voorbereidingstijd was al kort en toen werden we ook nog allemaal ziek tijdens een toertje door Polen. Onze geluidsman heeft zelfs in het ziekenhuis gelegen. We waren echt gevloerd. Het was aftellen: gaan we het halen? Eloi had geen stem meer.’

De evaluatie: ‘Meer voorbereidingstijd nemen,’ zegt Starreveld. ‘In de laatste twee, drie weken moet je volledig kunnen focussen.’

10, 11 en 12 november 2016

Album: Control (2016)

Haker: ‘We waren véél beter voorbereid, daar begon het al mee.’

Vandenberg: ‘We huurden een gespecialiseerd bedrijf in voor podiumontwerp en visuals. Het beviel een stuk beter dan een jaar eerder.’

Starreveld: ‘Ik merkte tot mijn opluchting dat ik me lekker op mijn spel kon richten. In 2015 liep ik nog voortdurend te stressen over allerlei technische zaken’

De evaluatie: ‘Na de drie concerten zeiden we: het was goed, het was een geoliede rockshow, maar nog wel wat te generiek’, zegt Starreveld. ‘De ambitie voor 2017: het moest esthetisch gezien echt ónze voorstelling worden, naar onze eigen smaak.’

22, 23, 24, 25 en 26 november 2017

Album: Control (2016)

Starreveld: ‘Vijf avonden uitverkocht. Dan mag het allemaal wat meer kosten. We konden ons echt uitleven.’

Vandenberg: ‘Het podiumontwerp kwam van dezelfde mensen als in 2016, maar we namen een apart bedrijf in de arm voor de visuals.’

Starreveld: ‘Mr. Beam uit Utrecht! Die jongens kennen we al heel lang. Dat vond ik echt leuk, die link met de Utrechtse scene. Centraal element op het podium was een enorme kubus, die kon kantelen en de zaal in kon bewegen. Die kubus keerde ook terug in de visuals: één visueel concept. Zo werd het een driedimensionale show.’

Haker: ‘In 2017 leerden we ook denken in spanningsbogen in de setlist. We hadden geen nieuw album. De songs konden we inmiddels dromen.’

Vandenberg: ‘We hebben ontzettend veel vergaderd en heel goed uitgelegd hoe we het allemaal voor ons zagen. Klinkt suf, maar het is echt belangrijk: vergaderen.’

Starreveld: ‘We begrepen ook meer dan voorheen dat zulke grote shows fysiek behoorlijk zwaar zijn, zeker vijf avonden op rij. We hadden een masseuse backstage. Eloi kreeg stembandmassage. We waren gedisciplineerd: geen alcohol tijdens de eerste paar avonden.’

De evaluatie: ‘Na de concerten dachten we: we got it nailed. Dat was eigenlijk voor het eerst. We wisten ook dat we niet wilden proberen 2017 te overtreffen. Een band als Muse zoekt steeds weer de overtreffende trap: laserbrillen, rondvliegende drones. Dat past niet bij ons. Ik dacht eerder aan de Joshua Tree-tournee van U2, in 2017: die was vrij ingetogen vormgegeven. Heel mooi en stijlvol.’

5, 6 en 7 december 2019

Album: Time (2019)

Starreveld: ‘Wat we precies gaan doen blijft natuurlijk een verrassing, maar we willen doen wat we op Time ook doen: minder opsmuk, de muziek de ruimte geven. Less is more. We durven meer dan vroeger te vertrouwen de kwaliteit van de nieuwe songs.

‘In het buitenland hebben we wel in rare, lelijke ijshockeystadions en markthallen gestaan, dus we weten hoe waardeloos de omstandigheden kunnen zijn. Ook in de Arena maakte ik me zorgen over het geluid. De Ziggo Dome is een geweldige zaal, waar je alles technisch perfect kunt krijgen. In zo’n omgeving kun je gewoon genieten van het spelen. Dat is precies wat we gaan doen.’

En daarna? Evalueren maar weer. En vooruitblikken, want de eerste twee Ziggo Dome-avonden in 2020 (6 en 7 november, concerten veertien en vijftien) staan alweer gepland.

Kensington: Time. Universal.

Live: 5, 6 en 7/12, Ziggo Dome, Amsterdam (uitverkocht).

Laatbloeiers

Kensington werd opgericht in 2005, maar pas in 2015 werden ze wat ze nu zijn: de grootste band van Nederland. Ze vulden de Amsterdam Arena (2018) en dertienmaal de Ziggo Dome (2015-2019) maar stonden ook in de grote Alpha op Lowlands (2014) en op Pinkpop, waar ze in 2020 zullen terugkeren. Van de vijf studioalbums werden de laatste drie nummer één in de albumlijst, goed voor – tot dusver - vijfmaal platina.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden