KENNISMAKING MET CREATIEVE GEEST

Het is eenvoudig: een programma waarin een schrijver iemand is die boeken schrijft...

Men neme een tafel. Daarachter zet men twee stoelen. Op de ene neemt deinterviewer plaats, die de roman die aan de orde gaat komen daadwerkelijkheeft gelezen.

Hij noemt de titel, toont zijn exemplaar en verwelkomt de auteur.

In het halfuur dat volgt, is dat boek het onderwerp van gesprek. Deuitzending vindt niet op een krankzinnig tijdstip plaats maar om een uurof negen in de avond, en wordt niet onderbroken door reclame.

Toegegeven, het is een onorthodox experiment, maar het kan geen kwaadals stuurgroepen, politici en tv-directies de kale essentie van dit goudenidee tot zich laten doordringen. Hoeveel kost het? Zowat niets. Wat leverthet op? De kennismaking met een creatieve geest, die een geïnteresseerdelezer tegenover zich weet.

Tegenwoordig vliegen schrijvers voorbij in amusementsprogramma's oftalkshows, en ook worden ze er wel eens bijgehaald als niemand meer weethoe een opinie te formuleren.

Maar waarom toch lijkt het onmogelijk geworden een schrijver over zijnambacht aan het woord te laten? Toen A.F.Th. van der Heijden op 13 februari2003 in het programma Nova aangaf dat zijn nieuwe romancyclus van doenheeft met de Oidipous-mythe, moest hij er weldra het zwijgen toe doen, wantde presentatie van zijn boek in het Amstel Hotel bleek het kardinaleonderwerp te zijn.

In het afgelopen jaar heeft Jan Siebelink veelvuldig op tv mogenvertellen over zijn vader, de bloemenkweker uit Velp die in de ban raaktevan een religieuze sekte, maar hoe hij erin is geslaagd die particulieregeschiedenis zodanig vorm te geven dat een massapubliek erop is gedoken,daarover mocht het nooit gaan.

Op tv nemen schrijvers prijzen in ontvangst, zonder dat we ietssubstantieels horen over hun boeken. Boekhandelaren, uitgevers enprogrammamakers gaan nu volop in conclaaf en denken formats uit, en in detussentijd schuiven auteurs aan in uitzendingen waar ze hun boekenkast aande natie mogen showen, of waar ze door analfabete volkszangers voorhomofobe drollentellers worden versleten.

Terwijl het toch zo eenvoudig is die telkens terugkerende gênantetaferelen te omzeilen: een programma waarin een schrijver iemand is dieboeken schrijft. Een belezen interviewer is de enige noodzakelijkevoorwaarde. Buiten Hilversum moet die te vinden zijn.

En als het dan nóg te duur wordt, kan zelfs die tafel weg.

Arjan Peters

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden