KCO stoft 'De Nulde' van Bruckner af

'De Nulde' van Anton Bruckner, officieel de Symfonie in d, ontleent zijn bijnaam aan de grote nul die de componist zelf op het titelblad plaatste: eigenlijk gaat het om een mislukte Tweede Symfonie....

Frits van der Waa

De Nulde zucht onder veel povere ideeën en Bruckners gebruikelijke metselwerk met identieke maten. Het eerste deel is dankzij zijn harmonische wendingen nog het meest interessant. Daarna gaat de blokkendoos van Bruckner te dikwijls open. Hij wordt wel geprezen om het landschappelijke van zijn composities, maar dit werk heeft de charme van telefoonpalen die voorbijtrekken aan een rijdende trein. Fischer hield de wandelpas erin zonder zwoegerig te worden - een hele kunst.

Het contrast tussen de flegmatieke Bruckner en de flamboyante Liszt kon niet groter. In het symfonisch gedicht Tasso, Lamento e Trionfo vliegt diens fantasie alle kanten uit. Meer samenhang vertoont de Totentanz, die van de Ierse pianotovenaar Barry Douglas een aanstekelijk Hongaars vuur meekreeg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden