Recensie It's still autumn

Kayhan Kalhor & Rembrandt Frerichs Trio voeren je in luttele minuten mee naar een vertrouwd klankuniversum ★★★★☆

Ze vormen al een tijdje een mooie gelegenheidsformatie, de Iranese kamancheh-speler Kayhan Kalhor met het trio van pianist Rembrandt Frerichs.

Na een stel beloftevolle optredens is er in de aanloop naar een concert op het North Sea Jazz Festival volgende maand ook een album en dat is prachtig geworden.

Op It’s Still Autumn krijgt de melancholieke toon van Kalhor alle ruimte. Frerichs bespeelt zijn fortepiano, wat het geluid nog wat meer oosters-klassiek maakt, zeker wanneer contrabassist Tony Overwater zijn basviool inzet.

Het album bevat twee suites, Dawn en Dusk. Dusk is de wat meer verstilde van de twee, maar in allebei zijn die momenten waarop er door alle vier de muzikanten geïmproviseerd wordt het fraaist. 

Dan komen twee werelden of liever gezegd drie, die van de Perzische muziek en de westerse klassieke muziek en jazz prachtig samen. Het klinkt allemaal zo argeloos en tegelijk uitnodigend, terwijl het bepaald niet eenvoudig is zoals er hier gespeeld wordt. In luttele minuten neemt dit kwartet je mee naar een nieuw, maar al snel vertrouwd aandoend klankuniversum waar je het liefst urenlang in blijft vertoeven.

It’s Still Autumn

Kayhan Kalhor & Rembrandt Frerichs Trio

★★★★☆

Jazz

Kepera Records/Challenge

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden