recensie cabaret

Katinka Polderman heeft een eigenzinnige manier gevonden om de relatie tussen mens en dier te behandelen (drie sterren)

In haar zesde cabaretsolo richt ze zich op dierenleed en de egoïstische mens met zijn ‘kutkarakter’.

Katinka Polderman in ‘Polderman draagt een steentje bij’. Beeld Jaap Reedijk

Katinka Polderman zit onderuitgezakt in een grote fauteuil, en daar zal zij de komende anderhalf uur ook niet meer uitkomen. In joggingbroek en met konijnensloffen aan beschouwt zij op droogkomische wijze het leven en de wereld. Ze praat tegen het publiek alsof het onaangekondigd op de thee is gekomen in haar rommelige huishoudentje. Om de zoveel tijd pakt Polderman haar gitaar om een liedje te zingen, met ironische titels als Het leven is te kort voor idealen of Natuur is helemaal niet leuk voor dieren.

Dieren inderdaad, want in haar zesde cabaretsolo richt Polderman (37) zich op dierenleed en de egoïstische mens met zijn ‘kutkarakter’. Polderman schetst hoe de mensheid de evolutie heeft gewonnen en hoe dieren daar de dupe van zijn geworden. Ook beschrijft zij het moedergevoel dat zij ervoer na de geboorte van haar zoon: ze voelt zich nu geen eindstation meer, maar een schakeltje in het grotere geheel. Ze snapt nu ook hoe het voor een koe moet zijn als haar kalfje van haar wordt afgenomen.

Polderman heeft een eigenzinnige, niet-moralistische manier gevonden om de relatie tussen mens en dier te behandelen. Dat levert een aantal mooie liedjes op, zoals de smartlap over een varkentje in de bio-industrie, gezongen in de stijl van de Zangeres zonder Naam.

Minder sterk is dat Polderman tussen het dieren- en milieuthema door ook allerlei melige uitstapjes maakt, zoals een reeks carnavalskrakers voor hoogbegaafden, een opsomming van clichématige man/vrouw-verschillen, en makkelijke grappen over bekende Nederlanders. Het is erg flauw allemaal en het leidt af van Poldermans interessante hoofdlijn. Het geeft de voorstelling uiteindelijk iets halfslachtigs. Polderman draagt een steentje bij, maar toch ook weer niet.

Katinka Polderman onderuitgezakt in haar grote fauteuil. Beeld Jaap Reedijk

Polderman draagt een steentje bij door Katinka Polderman. Genre: Cabaret. Regie: Pieter Tiddens. 9/1, Stadstheater Zoetermeer. Tournee t/m 29/5.