Katie Couric moet CBS redden

In de tijd van de radio had je Edward R. Murrow op CBS. Een afgemeten, vlijmscherpe anchor die steevast afsloot met good night - waarna een kleine, tergend spannende pauze volgde - and good luck....

Daarna kreeg je Walter Conkrite. Nooit heeft een televisiepresentator zo terughoudend en betrokken tegelijk, de moorddadige dood van een president aangekondigd als Walter Conkrite op die middag in november 1963.

Daarna kwam Dan Rather. Hij had een Texaans accent, dat had hij tegen. Maar hij had een hoofd zo ernstig en een stem zo gedragen, dat de Amerikaanse televisiekijkers het geloofd zouden hebben als hij had beweerd dat Lincoln niet in het theater zat op de avond van de aanslag.

Nu komt er voor het eerst een vrouw. CBS heeft voor de presentatie van 60 Minutes, het roemruchte nieuwsprogramma in de vroege avond, de keuze laten vallen op Katie Couric. Heel Amerika is er vol van.

Couric is de 49-jarige presentatrice van nu nog het best bekeken ontbijtprogramma op de Amerikaanse televisie, Today van NBC. Vijftien jaar lang heeft ze het gedaan. Les Moonves, de baas van CBS, kocht haar weg voor een bedrag tussen de dertien en vijftien miljoen dollar per jaar. Couric moet nu bewijzen dat ze overeind kan blijven in een serieus nieuwsprogramma. Ze moet, al wordt dat niet met zoveel woorden gezegd, CBS uit het dal trekken. Nieuws is ook in Amerika op de terugtocht en van de nieuwsshows van de drie grote televisiestations, ABC, NBC en CBS wordt naar 60 Minutes van CBS het minst gekeken. Katie moet de trend omdraaien. Ze moet het avondnieuws weer tot reden maken om thuis te blijven. Het is de vraag of ze dat kan, maar het vertrouwen is groot. 'Ze is echt', was de afgelopen dagen de meest genoteerde opvatting over haar. Howard Kurtz van The Washington Post, die hoog staat aangeschreven als tv-criticus: 'Ze zal niet het totaal aantal kijkers kunnen opvoeren. Het hoogtij van het avondnieuws is nu eenmaal voorbij. Maar ze zal zeker kijkers wegtrekken bij de andere stations.'

Jan Tromp

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden