AlbumrecensieRegards sur l’infini

Katharine Dain en Sam Armstrong subliem in liedcyclus Messiaen ★★★★☆

Kom dan maar naar Rotterdam, zei de Amerikaans-Nederlandse sopraan Katharine Dain half maart tegen de Engelse pianist Sam Armstrong, een oude studievriend. Konden ze zich in coronatijd tenminste verdiepen in Poèmes pour Mi, de prachtige liedcyclus uit 1936-’37 van de Franse componist Olivier Messiaen. Het duo studeerde en repeteerde, bouwde er een fijnproeversprogramma omheen en toog in augustus naar concertzaal De Vereeniging in Nijmegen voor de cd-opname.

Het eerste wat opvalt: Dains magnifieke stem. Met haar vakzuster Barbara Hannigan deelt ze de heldere trefzekerheid, ze klinkt alleen een paar graden warmer. Het tweede is de symbiose van zangeres en pianist. In het lage register nestelt Dain zich misschien zelfs ál te fluwelig in Armstrongs tonen.

Maar wat zou het. Het gebeurt niet vaak dat Messiaen, Debussy, Dutilleux en de Frans-Finse componist Kajia Saariaho zo subliem worden verdedigd. Ontroerend is het lied Dors, slaap maar, van Messiaens eerste vrouw Claire Delbos. Ze componeerde het op een tekst die Messiaens moeder schreef voor haar nog ongeboren vrucht.

Katharine Dain & Sam Armstrong

Regards sur l’infini

Klassiek

★★★★☆

7 Mountain Records

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden