Column Film volgens Beekman

Kappers? 2020 is jullie Oscarjaar

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Merlijn Kerkhof, Rutger Pontzen of Herien Wensink stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst. Deze week Bor Beekman: de Oscars zijn in de war.

Bor Beekman. Beeld Berto Marinez

Mogelijk was het de schuld van Lady Gaga. Of schuld... een onbedoeld door de zangeres (en actrice) veroorzaakt bijeffect, dat nu heel Hollywood bezighield. Gaga vernam vorige maand dat de Academy tijdens het Oscargala slechts ruimte zou inlassen voor twéé livevertolkingen van genomineerde liedjes. Haar countryduet Shallow uit A Star is Born, en Kendrick Lamars All the Stars uit Black Panther. Gaga of haar agent protesteerde, aldus de doorgaans goed ingevoerde Hollywoodwebsite Deadline. Of álle genomineerde liedjes werden live geëerd, of superster Gaga spaarde die avond solidair haar zangstem.

Dat nooit, dacht de Academy, met het kijkcijferlaagterecord van 2018 (26,5 miljoen) en de dalende reclame-inkomsten in gedachten. Dus nu zijn er zondag 24 februari vijf liedjes te horen.

Daarmee waren de problemen voor de Academy nog niet voorbij. De televisie-uitzending van het gala klokte vorig jaar drie uur en 53 minuten. Een uitputtingsslag. Het móést korter, om de kijker te sparen. Maar dus wel met extra liedjes.

Iemand had een lumineus idee. Wat als we die saaie Oscars voor camera, montage en nog wat ondergeschikte categorieën, zoals beste haar en beste korte film, nu eens uitreiken tijdens de commercials? Dat scheelt de mensen thuis tijd.

Het voltallige Academy-bestuur stemde ermee in.

Goed, met 24 stuks zijn er inderdaad veel categorieën bij die Oscars. Soms vielen er categorieën af in de geschiedenis. Beste regieassistentie en beste dansregie: genekt in 1937. Vaker kwamen er categorieën bij. Wat waren de kappers blij toen hun lobby gunstig uitpakte en ze voortaan echt meetelden. De afdeling geluid wist haar beeldjes zelfs te splitsen: eentje voor beste geluidsmix en eentje voor beste geluidsmontage ik doe niet eens een poging het verschil uit te leggen.

Nu is Hollywood woest. Een diepe belediging van de filmkunst, schreef een groep van veertig prominente regisseurs (onder wie Martin Scorsese en Quentin Tarantino) en hun cameragrootheden in een gezamenlijk ondertekend epistel. Camera! Montage! Uitgerekend die heilige pilaren van de cinematografie. De Mexicanen Alfonso Cuarón (regisseur van Roma) en Guillermo del Toro (vorig jaar grote winnaar met The Shape of Water) reageerden verbijsterd. Donder al die liedjes toch gewoon uit de galashow, opperde een woedende Spike Lee.

Arme filmkappers. Geen van de verontwaardigde filmgiganten nam het voor ze op; ze werden niet eens gevraagd de brandbrief te ondertekenen.

‘Wij geloven oprecht dat u van de show zult genieten’, beloofde het Academy-bestuur vrijdag, in een sussend bedoeld statement. De speeches van die paar door commercials weggedrukte winnaars worden alsnog, maar dus niet live, ergens in de televisieshow gepropt wel een beetje kort houden s.v.p.. Ook zullen die ‘vier tot zes’ achter de commercials verstopte categorieën voortaan rouleren, dus volgend jaar zitten weer andere vakgroepen op het strafbankje.

Ha, dat zou wat zijn. Een gala-uitzending met alle acteurs weggestopt achter de reclame.

Geluids-editors en -mixers, wees gewaarschuwd. Kappers? 2020 is jullie Oscarjaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.