AchtergrondComedy

Kan Hannah Gadsby opnieuw een Netflix-hit scoren?

Na Gadsby’s veelbesproken show Nanette is de Australische komiek terug op Netflix met haar nieuwe show Douglas. Hoe zijn de reacties?

Hannah Gadsby in haar show ‘Douglas’.

‘Wat the fuck verwachten jullie van deze show?’, zegt Hannah Gadsby verbaasd tegen haar publiek in het fraaie Theatre at Ace Hotel in Los Angeles. ‘Meer trauma’s? Sorry, maar daar ben ik nu helemaal doorheen. Als ik had geweten hoe goed trauma’s het zouden doen in een comedyshow, had ik mijn persoonlijke ellende wat beter gespreid. Ik had er een hele carrière uit kunnen halen, of ten minste een trilogie.’

De Australische stand-upcomedian Hannah Gadsby (42) is terug op Netflix. Sinds een week is haar nieuwe theatershow Douglas te zien op de streamingdienst. Het is de opvolger van Nanette, de hitshow uit 2018 waarmee Gadsby wereldwijd indruk maakte door rigoureus te breken met de wetten van de stand-upcomedy. 

Halverwege die show vertelde ze dat ze zichzelf niet langer wilde vernederen met grappen over haar geaardheid. Ze besloot haar echte verhaal te vertellen, over een moeizame jeugd op het eiland Tasmanië, inclusief traumatische ervaringen met seksueel geweld. Lachsalvo’s maakten plaats voor een ademloos luisterend publiek. Onderweg kraakte Gadsby harde noten over seksisme, een patriarchale wereld en de dominante mannelijke blik in de kunstgeschiedenis, haar studierichting. Ze sloot daarbij perfect aan bij de #MeToo-beweging en werd een cultureel fenomeen.

Kan Gadsby nogmaals zo’n hit scoren met Douglas, de show die ze zelf omschrijft als ‘het moeizame tweede album’? De recensies zijn in ieder geval lovend, ook al geven veel critici aan dat Douglas niet het gewicht heeft van Nanette. ‘Het is lichter van toon, Gadsby trapt veel plezier’, schrijft de Amerikaanse entertainmentsite Vulture. ‘Douglas zit vol met onverwacht genot en overtuigende analyse’, aldus Indiewire.com. ‘Het is Gadsby’s versie van een crowdpleaser, en het is inderdaad hilarisch’, schrijft The Hollywood Reporter.

Het is slim van Gadsby om Douglas een andere toon te geven dan Nanette: ditmaal gaat zij vol voor de grappen en bewijst daarmee dat ze wel degelijk een echte stand-upcomedian is. Dit is het perfecte antwoord op Gadsby’s criticasters, die Nanette meer een lezing, een theatermonoloog of een TED Talk vonden dan een comedyshow.

Tussen de grappen door vertelt Gadsby een mooi verhaal over haar autisme en hoe dat haar blik op de wereld bepaalt. De diagnose werd pas vier jaar geleden gesteld, en deed Gadsby zichzelf veel beter begrijpen. In The New York Times zei ze daar recentelijk over: ‘Autisme is geen gevangenis. Het is niet iets wat angstaanjagend moet zijn. Het is geen handicap, behalve dan dat de wereld het ons heel moeilijk maakt om goed te functioneren.’

In Douglas krijgen we uitgebreid te horen hoe autisten denken. Gadsby’s openingszet is sowieso gewaagd en ijzersterk: ze doet aan verwachtingsmanagement en zet tot in detail uiteen wat ze allemaal in haar show gaat doen. Van een blokje observaties in het hondenpark tot een lezing over schilderijen uit de Renaissance en een woedende tirade aan het adres van tegenstanders van vaccinaties. Ook het patriarchaat zal weer stevig worden aangepakt, maar zoveel zijn we inmiddels wel van Hannah Gadsby gewend.

Hannah Gadsby, Douglas. Te zien op Netflix. 

5 sterren voor Douglas

De Volkskrant zag Hannah Gadsby’s nieuwe show Douglas ook al in theater, op 1 november 2019 in Antwerpen. Uit de vijfsterren-recensie: ‘Met Douglas levert Hannah Gadsby de perfecte opvolger van Nanette af. Opnieuw legt zij de vinger op de zere plekken in de maatschappij, maar bovenal weerlegt ze in Douglas het meest gehoorde kritiekpunt op Nanette, namelijk dat ze niet grappig genoeg zou zijn om voor stand-upcomedian door te gaan. Gadsby niet grappig? Begin november in Antwerpen liet zij de uitverkochte schouwburg exploderen van harde lachsalvo’s en gejoel.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden