Kamer redt regeling kunstaankoop

De kunstkoopregeling blijft op aandrang van een grote Kamermeerderheid behouden. Er komt meer geld voor cultuur in de provincies, maar daarbij zal de nadruk vooral liggen op cultuurparticipatie en amateurkunst....

Dat is de uitkomst van het debat tussen minister Plasterk van Cultuur en de Tweede Kamer over de begroting voor Kunst en Cultuur voor volgend jaar.

Door de kunstkoopregeling – waarbij kopers van een kunstwerk een rentevrije lening krijgen – af te schaffen, wilde Plasterk 800 duizend euro per jaar bezuinigen. Maar de Kamer maakte hem maandagmiddag duidelijk dat een slecht idee te vinden. ‘Met een relatief gering bedrag wordt de aankoop van miljoenen aan kunst gestimuleerd’, aldus Femke Halsema van GroenLinks. ‘Meer dan duizend kunstenaars en 11.000 consumenten profiteren ervan.’

Volgens Plasterk profiteren vooral hoogopgeleiden met een meer dan gemiddeld inkomen van de regeling, maar hij verzette zich niet tegen de wens van de kamer haar te behouden.

Plasterk accepteerde ook de wens van de Kamer om een deel van het nieuwe cultuurbudget – waarvoor de komende jaren 100 miljoen euro is uitgetrokken – van de Randstad naar de provincie te verschuiven. Maar hij liet doorschemeren niet zover te willen gaan als CDA-Kamerlid Nicolien van Vroonhoven. Zij dringt in een motie aan op een ‘substantiële verbetering van de geografische spreiding van nieuwe rijksmiddelen voor cultuur’.

Plasterk wees erop dat bijvoorbeeld het Limburgs Symfonie Orkest per bezoeker veel meer subsidie krijgt dan het Rotterdams Philharmonisch, terwijl dat minder bezoekers trekt. ‘Laten we geen lege stoelen gaan subsidiëren’, aldus de minister. Hij wil dat extra geld voor de regio wordt gevonden in het nieuwe fonds voor cultuurparticipatie en voor amateurkunst. Bovendien betekent volgens de minister de vestiging van het Nationaal Historisch Museum in Arnhem ook een verschuiving van cultuurgeld van Randstad naar regio.

Plasterk toonde zich nogmaals bezorgd over de kwestie Sooreh Hera, de fotografe die wordt bedreigd. ‘Er lijkt inderdaad een tendens te zijn dat kunstenaars niet meer durven te maken wat ze willen, uit angst voor de islam’, bevestigde hij de woorden van PVV’er Martin Bosma. ‘Dat is zorgelijk.’

Plasterk prees echter ook de reacties uit moslimkringen, die tot nu toe volgens hem terughoudend zijn geweest. ‘We laten ons niet provoceren’, omschreef hij de reactie op de foto’s van Hera.

Klootschieten en midwinterhoornblazen – Plasterk buigt zich over volkscultuur

Moeten het klootschieten, het midwinterhoornblazen en allerlei bijzondere ambachten – tezamen de ‘volkscultuur’ – voortaan worden gesubsidieerd?

CDA-Kamerlid Van Vroonhoven vindt dat dit immateriële erfgoed niet serieus genoeg kan worden genomen. Haar pleidooi leidde tot enige hilariteit onder haar collega’s, zeker toen ze vertelde dat ze zelf ’s avonds zo nu en dan veel plezier beleeft aan het borduren van merklappen. ‘Moeten we van rijkswege het kantklossen gaan stimuleren?’, vroeg Boris van der Ham (D66) zich af.

Volgens Van Vroonhoven is het dedain onterecht. Er moet juist een offensief komen voor de volkscultuur, zeker in tijden waarin zo hard wordt gezocht naar een eigen identiteit. Nationale en streekgebonden culturele uitingsvormen kunnen het bewustzijn van die eigen identiteit versterken, denkt Van Vroonhoven.

Minister Plasterk vindt de volkscultuur ook een belangrijke zaak, maar een offensief vindt hij op dit moment nog wat ver gaan. Ook hij vraagt zich af in hoeverre de overheid een rol moet spelen: ‘Ik ben niet van plan de aanschaf van klederdracht te gaan subsidiëren.’ Wel gaat hij een brief sturen aan de Kamer waarin hij gaat uitlegt wat volgens hem precies de definitie is van volkscultuur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden