Voorspellingen Gouden Kalveren

Kalvernominaties op een rijtje: wie gaat er dit jaar met een Gouden Kalf naar huis?

V weegt de voornaamste Kalvernominaties. En voorspelt alvast de uitslag.

Pierre Bokma in Bankier van het verzet van Joram Lürsen.

Beste speelfilm

Bankier van het verzet

Beyond Words

Cobain

La Holandesa

In Blue

Wie wint?

Vier internationaal getinte, actuele sociale drama’s die in afzonderlijke onderdelen wel bekoren (cameravoering, spel of regie), maar in de tweede helft vaak iets tekortkomen, wat mogelijk het geringe aantal bezoekers verklaart. En dan was er die ene publieksfilm die bewees dat Hollanders heus nog wel uitlopen voor zo’n solide ouwe oorlogsfilm waarin goed nog goed is en fout nog fout: Bankier van het verzet wint.

Beste regie

Joram Lürsen (Bankier van het verzet)

Jaap van Heusden (In Blue)

Mike van Diem (Tulipani)

Wie wint? 

Van Diem is een outsider: hij stapte met bewonderenswaardige flair en durf  in de filmramp Tulipani. En hopelijk voegt Lürsen – als hij wint – een goeie grap toe aan zijn dankwoord; over die keer dat hij subiet uit de Dutch Academy stapte na de tien onverzilverde nominaties voor Publieke Werken. Maar we zetten ons geld op Jaap van Heusden, die met zijn springerige drama In Blue, over de ontmoeting van een Hollands-Roemeense stewardess en een straatknul, diep in twee uiteenlopende levens spit.

Een scène uit de sprookjesachtige tragikomedie Tulipani.

Beste scenario

Marieke van der Pol & Thomas van der Ree (Bankier van het verzet

Jaap van Heusden & Jan Willem den Bok (In Blue)

Rene Eller (Wij)

Wie wint?

Lastige categorie. Het geraamte (dialoog, plot) van de Nederlandse film vormt dit jaar vaak een zwakke schakel. Mogelijk ligt het aan de scenaristen. Mogelijk aan de regisseurs of producenten, mogelijk aan de dramaturgen (van omroep of fonds) die zelf ook nog ideeën hadden voor de scripts. Wie de Nederlandse film wil verbeteren moet dáár beginnen: bij het fundament. Het Kalf mag naar de Bankier: dat de noodzakelijke uitleg over de bankfraude de beleving van het oorlogsdrama niet in de weg zit, is knap.

Een scène uit de film In Blue van regisseur Jaap van Heusden.

Beste actrice

Rifka Lodeizen (La Holandesa)

Maria Kraakman (In Blue)

Katja Herbers (Weg van jou)

Wie wint?

Eervolle vermelding voor Katja Herbers, die sprankelt in de romantische komedie Weg van jou en zo de enige nominatie hooghoudt in Nederlands dominantste bioscoopgenre. Ook Rifka Lodeizen mag worden toegejuicht (zeker na de twee misgelopen nominaties vorig jaar) voor haar spel als op drift geraakte vrouw met kinderwens in La Holandesa. Maar dan is er Maria Kraakman, die als stewardess in In Blue wordt ontregeld door een bevalling aan boord en volledig opgaat in minder eenduidige moedergevoelens. Zij wint.

Beste acteur

Jacob Derwig (Bankier van het verzet)

Bruno Vanden Broecke (Billy)

Achmed Akkabi (Broeders)

Walid Benmbarek (Broeders)

Wie wint?

Voor hij aan zijn tweede speelfilm begint (na zijn regiedebuut Billy) mag Theo Maassen zichzelf best nog eens trakteren op een cursusje decoupage, wellicht achter in de klas van de Filmacademie. Maar allemachtig, wat gaf hij Bruno Vanden Broecke een originele, slechts door een heel begaafde acteur te volbrengen rol als artiest die in conflict raakt met zijn buikspreekpop. De Vlaming won deze week al Nederlands belangrijkste toneelprijs, de Louis d'Or, en heeft recht op z’n Kalf.

Bruno Vanden Broecke in Theo Maassens Billy.

Negen dagen

 Het Nederlands Film Festival in Utrecht vindt plaats van donderdag 27/9 t/m vrijdag 5/10, wanneer de Gouden Kalveren worden uitgereikt. De Volkskrantdag is zondag 30/9 (10.30-17.00 uur) in Kinepolis (Jaarbeurs). Redacteur Bor Beekman leidt daar de films in en spreekt met makers. Festivalhart is De Winkel van Sinkel (Oudegracht 158), waar zich ook de kassa en informatiebalie bevinden. Tickets en alle informatie op filmfestival.nl.

Beste camera

Mark van Aller (Bankier van het verzet)

Frank van den Eeden (Cobain)

Lennert Hillige (Beyond words)

Wie wint?

Frank van den Eeden, voor zijn soepele en krachtige visualisering van Nanouk Leopolds Cobain. O ja: dat het voornaamste doelwit van zijn camera (het talent Bas Keizer als verwaarloosde puber Cobain) over het hoofd werd gezien bij de acteursnominaties, mogen we genant noemen.

Cobain van Nanouk Leopold.

Beste lange documentaire

Alicia (Maasja Ooms)

The Bastard (Floris-Jan van Luyn)

Bewaren – of hoe te leven  (Digna Sinke)

Liefde is aardappelen  (Aliona van der Horst)

The Long Season (Leonard Retel Helmrich)

Wie wint?

De film met de mooiste titel in tijden: Liefde is aardappelen. ‘Wie was je voor je mijn moeder werd?’, die ogenschijnlijk simpele, maar diep met de Russische geschiedenis verbonden vraag voert regisseur Aliona van der Horst naar het gammele houten huisje nabij Moskou waar haar moeder opgroeide. De fraaie montage is van Maasja Ooms, zelf genomineerd met Alicia, haar aangrijpende portret van een kindertehuismeisje.

Liefde is aardappelen van Aliona van der Horst.

Bezoekcijfers van de films die zijn genomineerd voor beste film/beste regie:

Bankier van het verzet 397.362

Tulipani 75.057

La Holandesa 16.981

In Blue 11.663

Cobain 3.292

Beyond Words 1.223

Categorieën 

Er zijn in totaal achttien categorieën Gouden Kalveren. Over de korte films en het televisiedrama wordt gestemd door een jury. In de speelfilmcategorieën en die van beste lange documentaire wordt gestemd door de leden van de DAF (Dutch Academy for Film) en eerdere Kalverenwinnaars. Ook is er het Kalf van het publiek, dat dit jaar mag stemmen op Dikkertje Dap, Bankier van het verzet en Huisvrouwen bestaan niet. De Kalveren worden vrijdagavond 5/10 uitgereikt op het gala van de Nederlandse film. Dit is live te volgen op filmfestival.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden