Koreaanse pop verovert langzaam maar zeker de wereld. De show van GOT7 in de Ziggo Dome is vooral een spectaculaire fysieke prestatie.

De Zuid-Koreaanse band GOT7 tijdens hun optreden in Shanghai. Beeld Getty

GOT7

Pop

★★★☆☆

8/10, Ziggo Dome, Amsterdam.

Het eerste dat opvalt is het gegil. Dat K-pop in Nederland nog niet zo allesoverheersend is als in thuisland Zuid-Korea, is te zien aan de lege stoeltjes in de Ziggo Dome bij de show van boyband GOT7. Maar de toewijding aan het genre, dat in de laatste paar jaren een wereldwijd fenomeen is geworden, is onmiskenbaar groot: vanuit elk gevuld stoeltje klinkt dezelfde doordringend harde, hoge toon, de hele show lang.

GOT7 staat deze avond voor het eerst in Nederland. De groep werd in 2014 gevormd en viel toen al op in het drukke K-poplandschap, doordat de zeven leden niet allemaal uit Zuid-Korea komen. Er zit ook een Thai, een Amerikaan en een Hongkonger bij. Meertaligheid is een groot goed, zeker nu de Zuid-Koreaanse muziekindustrie alles inzet op de export van haar product.

K-pop is pop op topsportniveau: als tiener word je gescout en vervolgens ga je jaren in training, tot je wordt geselecteerd voor een popgroep. Het genre kenmerkt zich door een schaamteloze more is more-aanpak: meer bandleden, meer choreografie, meer spektakel. Ook in de liedjes is alles méér: luister maar naar GOT7-hits als Eclipse of Lullaby, die klinken alsof iemand heel vakkundig drie of vier verschillende pop-, hiphop- en r&b-liedjes aan elkaar heeft gelijmd. Zang is ondergeschikt: het gaat om spektakel en entertainment. En dat is bij GOT7 volop aanwezig.

Dat jarenlange trainen uit zich in verbazingwekkende fysieke kracht en uithoudingsvermogen: elk bandlid kan fantastisch dansen, elke dans is tot op de millimeter gechoreografeerd. En dat bijna drie uur lang, met vuurwerk en confetti toe. Ongelofelijk knap en heel vermakelijk, ook als je niet tot die gillende megafans behoort. Net zoals een WK-finale ook spannend kan zijn als Nederland er al sinds de kwalificatieronden uit ligt, dit zijn nu eenmaal topatleten in wereldvorm.