K L A S S I E K

Mahler, Symfonie nr 4. Berg, Sieben frühe Lieder. Concertgebouworkest o.l.v. Chailly, m.m.v. Barbara Bonney. Decca...

Het is geen geheim meer dat grote klassieke labels het tegenwoordig zoeken in 'combinaties' met de geloofwaardigheid van een 'merk'. Tot die zeldzaamheden hoort niet alleen de trojka Gergjev-Kirov-Russische muziek. Ook het merk Chailly-Concertgebouworkest-Mahler heeft waskracht.

Chailly's eerste uitvoeringen van Mahlers Vierde in het Concertgebouw, afgelopen voorjaar, stelden teleur. Dat gaat vaker zo bij Chailly, die eerst de klank en de technische details van een uitvoering op orde wil hebben, en daarna pas aan muziekmaken toekomt. Latere uitvoeringen waren meeslepender, en de plaatopname die in september werd gemaakt heeft behalve flonkering en precisie ook zeggingskracht en poëzie. Deze Mahler Vier klinkt modern, maar vertelt weer het sprookje van alle tijden.

Ongewoon innemend is (in deel vier) de sopraan Barbara Bonney in haar beschrijving van het hiernamaals. De toevoeging van Alban Bergs Sieben frühe Lieder is toepasselijk en welkom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.