Justine le Clercq vindt in hedendaagse Bonnie en Clyde precies de juiste toon

Boek (fictie) - Krimp

Lina groeit op in het restaurant van haar vader, een deftige Franse tent in de Haagse binnenstad. De moeder is uit beeld. Vader laat zich 'patron' noemen door de klanten. Aan het eind van de avond waggelt er altijd een dame op hoge hakken de keuken in, en dan wordt Lina naar bed gestuurd.

Op haar vijftiende verjaardag geeft de vader Lina de sleutels cadeau van een kamer in de stad, waar ze vanaf dan moet gaan wonen, alleen. Karel de Vijfde werd koning op z'n vijftiende, draagt de vader aan. 'Ik zei nog heel lullig dat ik geen koninkrijk had, dat ik niet was voorbereid op een koninkrijk. Dat vond papa heel ad rem.'

Fictie **** Justine le Clercq; Podium; 160 pagina's; euro 17,50.

Justine le Clercq heeft met haar nieuwe roman Krimp weinig woorden nodig om te vertellen hoe haar jonge protagonist afzakt in de criminaliteit. Lina verkoopt gestolen waar aan hoeren om geld te verdienen, waardoor ze een gevaarlijke figuur ontmoet die haar geliefde wordt. Het stel is vanaf dan altijd op de vlucht, ze leven van inbraak naar inbraak.

Op onsentimentele, bijna humoristische toon (dat 'bijna' maakt het zo goed) beschrijft en analyseert Le Clercq Lina's leven aan de zelfkant. Omdat ze dat lang volhoudt ontstaat er ook ruimte voor leed en tragiek, voor de wroeging van de volwassen Lina die zich probeert overeind te houden in haar 'normale leven' en nog altijd naar haar vader verlangt. Koel en te stoer wordt de roman daarom nooit: Le Clercq heeft precies de juiste toon gevonden.

En passant krijgen we een haarscherpe inkijk in het dagelijks leven van een hedendaagse Bonnie en Clyde, vol wijze observaties. 'Ieder mens krimpt in tot z'n omgeving', merkt Le Clercq op, 'tot-ie erin past zonder te lijden.'

Meer over