FilmrecensieTrue History of the Kelly Gang

Justin Kurzels film over de Australische outlaw Ned Kelly is aangenaam ontregelend ★★★★☆

De regisseur is in de eerste plaats trouw aan zijn hoofdper­sonage en zijn artistieke visie.

True History of the Kelly Gang

‘Bedankt dat jullie niet één komma hebben toegevoegd.’ De Australische schrijver Peter Carey zwaaide zijn uitgevers nog maar eens lof toe, vorige maand in een stukje in The Guardian, waarin hij kort stilstaat bij het ontstaan van zijn bekroonde roman True History of the Kelly Gang (2000).

Waargebeurd is dat boek over de bende van de Australische outlaw Ned Kelly (1854-1880) allesbehalve; de woorden van Carey zijn in de eerste plaats een natuurgetrouwe verbeelding van Kelly’s associatieve schrijfstijl. Carey liet zich inspireren door een brief van Kelly uit 1879, geschreven aan de vooravond van een overval, waarin hij de woorden van een ‘avant-gardekunstenaar’ herkende. Kort gezegd: Kelly liet zich tijdens de notitie van zijn poëtische hersenspinsels nauwelijks beperken tot enige vorm van interpunctie – en in die stijl schreef Carey zijn boek.

Op zijn beurt nam de Australische regisseur Justin Kurzel bij zijn onorthodoxe verfilming van True History of the Kelly Gang de aanpak van Carey over. Je zou Kurzels adaptatie een film zonder komma’s kunnen noemen; meer gericht op sfeer en zintuiglijke beleving dan op plot, meer op chaos en desoriëntatie vanuit het Kelly-perspectief dan dat hij een opsomming is van historische gebeurtenissen of, godbetert, een behapbare verklaring voor Kelly’s daden.

Veelzeggend is de hallucinante, stroboscopische apotheose van de film, waarin de bende in een schuurtje in het donker door de autoriteiten onder vuur wordt genomen. De scène tekent het lef van een maker die er niet opuit is te filmen voor het grootste publiek. Kurzel, die eerder Shakespeares Macbeth bewerkte tot een veredelde sfeertrip, is in de eerste plaats trouw aan zijn hoofdpersonage en zijn artistieke visie.

True History of the Kelly Gang

Daarbij is Kurzel voor True History of the Kelly Gang gezegend met acteurs die zich volledig kunnen verliezen in hun vertolking. Hoe maniakaler Kelly wordt, hoe meer hoofdrolspeler George MacKay – na 1917 hier in zijn tweede onderscheidende rol van het jaar – met hem lijkt te vergroeien.

Na een wat geijkter eerste hoofdstuk, met een fysiek uitgedijde, bebaarde Russell Crowe in een smakelijke bijrol als de gewelddadige mentor van de jonge bandiet, zoekt de film vooral verdieping in de sensuele dynamiek tussen Kelly en politieman Alex Fitzpatrick. Die laatste, in een prikkelende rol van Nicholas Hoult, is van plan diens zus te trouwen, maar versiert in een zinderende scène óók Kelly. Zelfs de doorgaans zo vertrouwde verhouding tussen bandiet en achtervolger is nauwelijks vast te pinnen, in het aangenaam ontregelende True History of the Kelly Gang.

En weer verschijnt er een film over de 19de-eeuwse Australische knuffelcrimineel Ned Kelly. Rob van Scheers verklaart waarom de bandiet Down Under nog steeds geldt als cultheld.

True History of the Kelly Gang

★★★★☆