Juryvoorzitter Verhoeven kan politiek niet buiten laten bij de Berlinale

Paul Verhoeven, juryvoorzitter van de Berlinale, wil de politiek erbuiten laten. Vergeefs, zo blijkt.

Paul Verhoeven bij de opening van de Berlinale. Beeld epa

'Ik ben hier om films te kijken, zonder politieke vooringenomenheid.' Paul Verhoeven, dit jaar juryvoorzitter van de hoofdcompetitie op het filmfestival van Berlijn, liet zich donderdagochtend tijdens zijn persconferentie in de Duitse hoofdstad nadrukkelijk geen uitspraken ontlokken die iets van doen hebben met de op hol geslagen internationale politiek. De kwaliteit van de films, daarover moet het volgens de Nederlandse filmer gaan, de komende anderhalve week.

Eigenlijk leek hij vooral zijn medejuryleden een beetje in toom te willen houden. Actrice Maggie Gyllenhaal (Amerikaans) vertelde zojuist dat ze klaarstaat om zich te verzetten tegen het nieuwe bewind in haar land. Acteur Diego Luna (Mexicaans) zei altijd te zoeken naar mogelijkheden om 'muren af te breken'. Verhoeven, vaderlijk bijna, moest zijn collega's eraan herinneren dat in zijn jury met open vizier naar films wordt gekeken.

Hem rust wat dat betreft een zware taak, want de filmselectie in Berlijn lijkt wederom geëngageerder en politieker, vergeleken met de filmfestivals van Cannes en Venetië. In de competitie ligt de nadruk onder meer op de invloed van de voormalige koloniën in Zuid-Amerika (Joaquim van Marcelo Gomes verhaalt over de Braziliaanse revolutie tegen de Portugezen), terwijl de Chinese animatiefilm Have a Nice Day van Liu Jian een kolkende trip beloofd over kapitalisme, traditie en sociale ongelijkheid. De eerste film in zes jaar van de Fin Aki Kaurismäki, The Other Side of Hope, brengt een Syrische vluchteling naar zijn tragikomische filmdecor te Helsinki.

Filmbubbel van Berlijn

De later op donderdag vertoonde Franse festivalopeningsfilm Django van regisseur Étienne Comar, waarin de Belgisch-Franse muzikant en koning van de 'zigeunerswing' Django Reinhardt anno 1943 een moreel ijkpunt zoekt in zijn verhouding tot de Duitse bezetter, past ook bij de selectie. Reinhardt staat een film lang in de spagaatstand: kan hij spelen voor een regime om zichzelf, zijn collega's en zijn familie te voeden, terwijl elders zigeuners in kampen sterven? En in hoeverre heeft hij met zijn zogenaamd gezagsondermijnende en individualistische muziek een politiek-cultureel wapen in handen?

De echte wereld zal de komende dagen dichtbij zijn in de filmbubbel van Berlijn. Festivaldirecteur Dieter Kosslick, over de vermeende inhoudelijke zwaarte van de competitie: 'De films tonen de werkelijkheid waarin we leven, maar ze laten ook zien dat er manieren zijn om te ontsnappen uit de puinhoop.'

Laat dat laatste nou wél in het straatje van voorzitter Verhoeven passen. Het kwam donderdag overigens nog helemaal goed tussen de juryleden, toen Gyllenhaal haar liefde verklaarde aan Verhoevens recente, buiten alle hokjes kleurende Elle. Verhoeven reageerde direct: 'Misschien moeten we samen zo'n film maken!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden