Julia op modern balkon in Amsterdamse Bos

Het Shakespearedrama Romeo en Julia legt de vinger op een actuele zere plek, zegt regisseur Ingejan Ligthart Schenk. 'Te weinig leefruimte.'

Schiphol leverde een bijzondere bijdrage aan het decor van het stuk in het Amsterdamse Bos.Beeld Ben van Duin

Er grommen steevast vliegtuigen boven het Amsterdamse Bos, ook tijdens de jaarlijkse zomervoorstelling in het openluchttheater - het bos ligt onder de rook van Schiphol. Acteurs moeten soms even jongleren met hun tekst om verstaanbaar te blijven. Al is dat probleem gereduceerd door het gebruik van zendertjes. Zou het een goedmakertje van de luchthaven zijn, dat nu zeven terminalsluizen deel uitmaken van het magistrale decor van Romeo & Julia? Deze nieuwe zomervoorstelling gaat vrijdag in première en wordt tot begin september gespeeld in het Amsterdamse Bostheater.

Romeo & Julia in het Amsterdamse Bostheater, met medewerking van TENT en Veenfabriek, 19/7(première 22/7) t/m 3/9.

Nee, zegt regisseur en Bostheater-directeur Ingejan Ligthart Schenk (44). 'De bruggen waar je doorheen loopt van terminal naar vliegtuig, zijn een cadeau van het honderdjarige Schiphol, onze hoofdsponsor. De sluizen waren aan vervanging toe. Eerst wilde ik er een permanente bar van maken in het Bostheater. Dat werd te duur. Maar ik zag in die metalen slurven ook een gaaf decor, een abstracte versie van smalle Italiaanse straatjes. En we kunnen de beroemde balkonscène erop spelen.'

Er moesten wel nog twee heftrucks en een vrachtwagen met dubbeldraaiende assen aan te pas komen, om de sluizen door de bospaadjes te manoeuvreren. Maar nu vormen ze de komende zes weken een ruige omgeving voor de onmogelijke liefde tussen Julia Capuletti en Romeo Montague, twee verliefde jongeren uit elkaar vijandig gezinde families. Ligthart Schenk: 'Voor mij gaat deze beroemde tragedie van William Shakespeare over wat er kan misgaan als mensen te dicht op elkaar wonen. Er ontstaan ruzies doordat groepen naar elkaar wijzen, maar het werkelijke probleem ligt ergens anders: er is te weinig leefruimte.'

Beeld Ben van Duin

Actualiteitswaarde

Daarin schuilt volgens Schenk de actualiteitswaarde van dit drama, dat Shakespeare 421 jaar geleden schreef, nog voor zijn 30ste. 'De tolerantie naar de ander neemt af. De verdeeldheid wordt harder naar elkaar uitgespeeld. Mensen grijpen terug op oude etnische scheidslijnen terwijl die vaak niet het werkelijke probleem zijn. Ze zijn boos, bang of onrustig over iets anders. Ik zie jongeren rondhangen die hun eigen ruimte opeisen. Voor mij speelt Romeo & Julia in zo'n ontvlambare setting.'

Schenk werkt dit jaar voor het eerst met circusartiesten, van TENT Circustheater Producties, naast acteurs als Sadettin Kirmiziyüz (Frater Lorenzo), Camilla Siegertsz (Julia's min), Ward Kerremans (Romeo) en Yara Alink (Julia). 'Die acrobaten maken de dreiging voelbaar van vechtende families. Zij trotseren gevaar. Het vergt moed om te leven in zo'n sociaal mijnenveld. In de tijd van Shakespeare liep iedereen met een zwaard rond. Dat zou nu archaïsch zijn. Daarom gebruik ik circusartiesten, zij zijn in staat theaterpoëzie aan gevaar te koppelen.'

Muzikanten van Veenfabriek spelen ruige pop én acteren mee. Toetsenist Ton van der Meer speelt bijvoorbeeld vader Capuletti, die in het begin de aanwezigheid van de ongenodigde Romeo op hun oogstfeest nog oogluikend toestaat: 'Neef, laat hem nou met rust. De jongeman gedraagt zich heel fatsoenlijk.'

De nieuwe vertaling van Erik Bindervoet blijft met een mengeling van proza, rijm en metrische verzen dicht bij Shakespeares origineel. Ligthart Schenk citeert nog even Julia's beroemde balkonscène, straks boven op de sluis: 'Mijn gulheid is een grenzeloze zee, mijn liefde net zo diep; hoe meer ik aan je geef, hoe meer ik heb: oneindig zijn ze alle twee.' En dan slaat de toon van het stuk om, nemen dood en dreiging het over, slim aangekondigd door het duister in de lyrische zinnen: 'Kom, nacht! Kom, Romeo, jij dag in nacht, en schitter op de vleugels van de nacht, witter dan verse sneeuw gevallen op een ravenrug. Kom, zachte nacht, kom, nacht die minnend zwart kijkt, geef mij mijn Romeo.'

Beeld Ben van Duin

Nog meer Shakespeare

Deze zomer, in het jaar dat de 400ste sterfdag van William Shakespeare wereldwijd wordt herdacht, zijn nog twee grote Shakespeare-voorstellingen op locatie te zien:

- de schurkentragedie Richard III in Diever, 10/8 (12/8 première) t/m 17/9

- de tragikomedie Maat voor Maat in de Grote Kerk van Veere tijdens het Zeeland Nazomerfestival, 22/8 (23/8 première) t/m 3/9, theaterzeelandia.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden