Julia Deck heeft alle ingrediënten om het vuur te laten knetteren

Met een knallende opening en een flonkerende stijl weet de Franse debutante Julia Deck de lezer snel in te pakken. De vertelstem in deze charmante roman hamert er ook nog een paar gepeperde oordelen in.

Auteur Julia Deck was voorheen werkzaam in de wereld van journalistiek en uitgeverij.Beeld Getty

Ze is net verhuisd, omdat ze net gescheiden is, ze is net twaalf weken moeder van een meisje, en ze heeft echt nog maar net met een keukenmes haar psychoanalyticus vermoord. Mag Viviane Élisabeth Fauville (42), de hoofdpersoon uit de gelijknamige debuutroman van Julia Deck (1974), soms een beetje in de war zijn?

Zelf kan ze nauwelijks een woord uitbrengen als ze thuis zit uit te puffen en al snel wordt gebeld door de politie met het verzoek om op het bureau te komen, in verband met een paar dringende vragen. Haar dochtertje neemt ze mee, ze kletst maar wat, en tot haar verbazing mag ze nog dezelfde avond als vrije vrouw weer de metro van Parijs in.

Gelukkig is daar Julia Deck, de Franse auteur die vier jaar geleden terecht opzien baarde met deze korte roman, die nu in het Nederlands is vertaald.

Deck laat de lezer met haar knallende opening schrikken, en brengt deze vervolgens net zo in verwarring als haar hoofdpersoon moet zijn, door haar (én ons) te vousvoyeren, alsof er op ons allen wordt ingepraat: 'U bent Viviane Élisabeth Fauville, gehuwd met de heer Hermant. U bent tweeënveertig jaar en op 23 augustus hebt u het leven geschonken aan uw eerste kind, dat waarschijnlijk het enige zal blijven. U bent communicatiemanager bij Bétons Biron.'

En behalve informatie hamert de vertelstem er een paar gepeperde oordelen in, zoals dit over Vivianes bedrijf: 'Soepel en klef als de plastic slierten van oude vliegengordijnen laten receptionistes de bezoekers in de ontvangsthal wachten met bedenkelijke platitudes.'

Of het waar is, van die moord bijvoorbeeld, weet je niet zeker. De hoofdpersoon is gescheiden én aan het verhuizen én met zwangerschapsverlof, dus behoorlijk de weg kwijt. De lezer weet niet precies hoe het zit, en dat is de charme van deze roman die in een flonkerende stijl is geschreven.

Op de vierde verdieping van het politiebureau: 'Aan de gang liggen maar half zoveel kantoortjes en je komt er geen agenten in uniform meer tegen. Achter de blauwachtige ruiten onderscheidt Viviane ernstige mannen die een lange carrière van al te voedzame lunches meetorsen.' In deze zin is geen bolle buik te bekennen, en toch zie je ze hangen.

Fictie

Julia Deck,
Viviane Élisabeth Fauville.
Uit het Frans vertaald door Lidewij van den Berg en Katrien Vandenberghe. Vleugels; 109 pagina's; €19,95.

'Ik heb een zwak voor fait divers, zeg ik zonder mezelf bloot te geven', aldus de communicatiemanager, maar misschien onthult die zin wel iets over de fascinatie van de schrijfster. Want Julia Deck, die voorheen werkzaam was in de wereld van journalistiek en uitgeverij, heeft alle ingrediënten uit van die smeuïge berichtjes (passiemoorden, verdwijningen, vreemde ongevallen, dubbellevens, achtervolgingen, tegenstrijdige verklaringen) in de wokpan gegooid en het vuur zo hooggedraaid dat de boel spoedig flink staat te knetteren.

De dode dokter had een buitenechtelijke relatie met een studente, wat is de rol van een vreemde notaris en een kleine crimineel, waarom sneeuwt het voortdurend (is dat bedoeld om alles toe te dekken, of juist om de voetsporen te kunnen lezen) en leeft Vivianes moeder nog of staat haar huis al jaren leeg omdat ze is gestorven?

Ik vond het heel mooi, zonder te durven zeggen dat ik alles snap. Nu is de beurt aan u.

Julia Deck treedt op vrijdag 4 november op tijdens het Crossing Border Festival in Den Haag.

Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden