Boekrecensie Juli Zeh

Juli Zeh stelt teleur met Lege Harten, alsof zij niet meer zo gelooft in de kracht van literatuur (drie sterren)

Duitsland, 2025. Merkel is afgetreden, de populisten zijn aan de macht. De Duitse burgers denken geen invloed meer te hebben op de politiek, en ruilen hun stembiljet liever om voor een nieuwe wasmachine, mochten ze die optie hebben.

In deze nabije toekomst doet Britta, hoofdpersoon van Lege harten, goede zaken. Ze heeft een firma opgezet, de Brug, die hulp biedt aan suïcidale mensen. Naast mentale hulp krijgen de patiënten zware beproevingen te doorstaan; wie bij het waterboarden niet vecht voor zijn leven, is pas écht in staat tot zelfdoding. Zo geneest de Brug de meeste mensen van hun doodswens, en het handjevol dat overblijft, wordt ingezet bij zelfmoordaanslagen van terroristische organisaties. Liever goede afspraken met IS dan chaos en amateurisme, denkt Britta pragmatisch. Tot er een aanslag wordt gepleegd waarvan ze niet op de hoogte was. Heeft iemand het op de Brug voorzien?

Juli Zeh: Lege harten
Uit het Duits vertaald door Annemarie Vlaming
Ambo Anthos, 296 pagina’s, € 21,99
Drie sterren

Wie hoopt op weer een knaller van de Duitse bestsellerauteur Juli Zeh wordt met Lege harten teleurgesteld. Haar vorige boek Ons soort mensen ving de politieke verhoudingen in het Europa van nu haarscherp, zonder voor te kauwen wat de lezer daarvan moest denken. De nieuwe, dystopische roman is een moralistische, politiek zwaar versimpelde thriller die uitblinkt in clichés.

Britta is geen literair personage, maar een typetje: een goed georganiseerde vrouw met smetvrees, die haar geweten strak onder de duim houdt. Ze is zo kunstmatig dat Zeh voortdurend kunstgrepen nodig heeft om het verhaal geloofwaardig te houden (‘ze negeert het feit dat het zonlicht alweer bezig is kattenharen in de hoekjes op te sporen.’). Het is alsof Zeh, die politiek steeds meer uitgesproken is en nu openlijk lid is van de SPD, niet meer zo gelooft in de kracht van literatuur.