Review

Juffrouw Janny is een hoop gênants bespaard gebleven

Het was in de basis een goed idee, maar Goeiesmorgens, de musical is een gemakzuchtige haastklus geworden.

Beeld anp

Na het succes vorig jaar van de Heb je nog geneukt?-tour waarmee Jiskefet de Heineken Music Hall zes avonden achtereen gevuld kreeg, heeft het trio besloten een nieuw theaterprogramma te maken. Goeiesmorgens, de musical heet het, met als uitgangspunt de kantoorsketches uit Debiteuren/Crediteuren, destijds onderdeel van het befaamde televisieprogramma van Herman Koch, Michiel Romeyn en Kees Prins. Over het dagelijks leven op een duf kantoor met suf geklede mannen, die elkaar belegen moppen vertellen. En met Annet Malherbe als Juffrouw Janny die elke ochtend koffie brengt. Malherbe is er dit keer niet bij. Haar is een hoop gênants bespaard gebleven.

Om met het enige positieve punt te beginnen: Goeiesmorgens, de musical bevat een erg leuke sketch waarin Herman Koch als een soort Ivo Niehe een ridicuul interview heeft met een volkomen gedrogeerde oude rocker (Kees Prins). Daarnaast is er een werkelijk briljante scène waarin Michiel Romeyn een oude Jordanees speelt die in een onnavolgbaar en hilarisch relaas de geschiedenis van de Amsterdamse humor bespreekt. In een tekst die hard en grof is, en absoluut ongepast, maar daardoor juist grappig. Bovendien door Romeyn schitterend dikbuikig en bijna ontploffend gespeeld, met een onthutsend slot.

Goedkope lol
Beide scènes zijn vooraf gefilmd en worden op grote schermen vertoond. Ze staan geheel los van de musical zelf, die bestaat uit goedkope lol, de wederopstanding van een paar bekende Jiskefet-typetjes, cynische humor en bijeengeraapte (zang)nummers, die nauwelijks samenhang vertonen. Dat alles gebracht met een enorm dedain voor de wereld van musical en entertainment. De Jiskefet-mannen zijn de kantoormannen Edgar, Jos en Storm, af en toe komt er een rommelig balletgroepje langs (van de balletstudio van Lucia Marthas), Romeyn speelt een riedel luchtgitaar en playbackt een nummer van Zucchero, Prins zingt maar weer eens met veel vibrato een parodie op een volkszanger en Koch kruipt met malle pruik als altijd in de huid van bleke, kleurloze mannen - dat ligt kennelijk dicht bij hem.

Muzikale revue
In de basis is het een goed idee: vanuit de dagelijkse droefenis op een zielloos kantoor wegdromen in een fantasiewereld en daar dan een muzikale revue over maken. Maar dit is liefdeloos anti-theater, een cynische parodie. Dat hebben Arjan Ederveen destijds met Fly Away en Brigitte Kaandorp in Brigitte, de musical intelligenter gedaan, en vooral beter uitgevoerd.
Een theatervoorstelling in die enorme Heineken Music Hall is in wezen een heilloze onderneming; vanuit de zaal lijkt het decor een soort poppenkast met de drie acteurs als marionetten. Het publiek loopt voortdurend heen en weer om bier te halen. Af en toe klinkt vanuit de zaal 'hoer!' richting podium.
Je vraagt je af waarom de mannen van Jiskefet hun energie niet gestoken hebben in het nog één keer maken van een spraakmakende tv-uitzending, met die filmpjes als basis. Geld moet het motief zijn; niet voor Koch, die met zijn romans genoeg verdient, maar voor de freelance artiesten Romeyn en Prins zal Goeiesmorgens, de musical een lucratieve schnabbel zijn.

Koch plaatste laatst in de Volkskrant vraagtekens bij het gesubsidieerde theater, waar volgens hem drie maanden gewerkt wordt aan een voorstelling, terwijl Jiskefet in drie weken tijd een musical in elkaar zet. Dat hebben we gemerkt, ja. Goeiesmorgens, de musical is een gemakzuchtige haastklus, met als enig doel een paar avonden op bedenkelijk niveau de Heineken Music Hall op stelten te zetten. Wat trouwens op de première afgelopen vrijdag nauwelijks lukte. Zelden een zo lauw reagerend publiek gezien, dat kennelijk blij was dat het afgelopen was en tijdens het buitengewoon slordige slotnummer al wegliep. Gauw naar huis, of naar de bar waar het bier in de aanbieding was: 6 voor de prijs van 5. En bovendien: 'handig meenemen in een draagtray.'

Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden