Recensiedance/elektronisch

Joris Voorn laat de melodie spreken, als eerbetoon aan de dance van de jaren negentig ★★★★☆

Joris Voorn (42) is een kind van de jaren negentig. De Amsterdamse dj en producer ontwikkelde zijn eigen muzikale liefde in het voor de dancemuziek zo belangrijke tijdperk, toen elektronische muziek zich volop ontplooide en dancetracks steeds meer op popliedjes gingen lijken, dankzij melodieuze en aanstekelijke refreintjes. In zijn dj-sets is Voorns liefde voor aandachtig gecomponeerde house en techno altijd hoorbaar geweest, en mede daardoor is Voorn op bijvoorbeeld dance-eiland Ibiza nog altijd een van de geliefdste zomergasten.

Zijn vierde studioalbum Four (de titel is op de hoes gestileerd als \\\\) is een waardig eerbetoon aan de dance van bands als Underworld, Orbital en The Chemical Brothers. Ook Voorn laat vooral de melodie spreken, in tintelende tracks als het openingsnummer Never, dat de warme, enigszins narcotiserende sfeer van de hele plaat fraai inleidt. Mooi, hoe Voorn arpeggio’s van analoge synthesizers laat communiceren met een plukkend gitaargeluid en strijkers.

We horen op Four ook hoe knap Voorn spanning kan opbouwen, iets wat hij in zijn draaibeurten natuurlijk al ruim twintig jaar laat horen. De openingszetten zijn bedwelmend, maar halverwege de plaat en bijvoorbeeld in de track Polydub duwt Voorn de luisteraar toch met zachte dwang richting huiskamerdansvloer. En daar mag die blijven bij Too Little Too Late, dat op de bekende monotone wijze wordt voorgedragen door gastvertolker Karl Hyde van Underworld. Het (omgekeerde) eerbetoon van die band aan Voorn is ook gewoon terecht.

Four is een elegante danceplaat, die iedereen met een lichte jarennegentignostalgie volledig zou moeten inpakken.

Joris Voorn

★★★★☆