Recensie Cabaret

Jörgen Raymann pluist zijn stamboom uit in een weinig verheffende nieuwe voorstelling (twee sterren)

Jörgen Raymann en gitarist Ulrich de Jesus Beeld Charles Ruys

Iedereen kent wel de situatie waarin iemand een ingewikkelde familierelatie probeert uit te leggen: ‘Dat is de betovergrootvader van die en die, dus dan ben jij een verre neef en is dat dus een achternichtje’ et cetera. In het begin knik je nog welwillend, maar op zeker moment is er geen touw meer aan vast te knopen. In een dergelijke situatie brengt cabaretier Jörgen Raymann zijn publiek in de voorstelling Schudden aan die boom, waarin hij zijn stamboom uitpluist.

De in Nederland geboren en in Suriname opgegroeide Raymann (52) deed in 2017 mee aan het tv-programma Verborgen verleden. In een interessante aflevering ontdekte hij dat er niet alleen slaven onder zijn voorouders zijn, maar ook een Joodse slavendrijver genaamd David Cohen Nassy. In zijn nieuwe voorstelling neemt Raymann die zoektocht als uitgangspunt onder het motto ‘Om te weten waar je naartoe gaat, moet je weten waar je vandaan komt’.

Er staan vijf verhulde schilderijen op het toneel, die Raymann tijdens de voorstelling een voor een omdraait. Hij blijkt een rijk verleden te hebben, met voorouders uit Suriname, maar ook uit onder meer Ghana en India. Het begint aardig, maar na schilderij vier en vijf wordt het verhaal toch behoorlijk droog. Raymann heeft geprobeerd om komische uitstapjes in te bouwen, over zijn studententijd en sportschoolbezoek, maar heel verheffend zijn die niet. Ook de liedjes, met begeleiding van gitarist Ulrich de Jesus, zijn niet bepaald denderend.

In de opzet doet Schudden aan die boom denken aan de historische cabaretvoorstellingen van Diederik van Vleuten. Maar de delicate mix van inhoud, amusement en muzikaliteit is bij Raymann helaas afwezig.

Jörgen Raymann: Schudden aan die boom.  Regie Wimie Wilhelm.

10/11, Kunstlinie Almere Flevoland, Almere. Tournee t/m 12/4/19.