concertrecensie Jordan Rakei

Jordan Rakei is licht verteerbaar maar virtuoos, en stiekem best spectaculair ★★★★☆

De Nieuw-Zeelandse Jordan Rakei blijft de hele show in Paradiso geconcentreerd en is op geen fout te betrappen.

Jordan Rakei op 3 oktober in Paradiso, Amsterdam. Beeld Ben Houdijk

Wie staat er achter dat duimendikke rookgordijn? Aha! Het is Jordan Rakei. De 27-jarige Nieuw-Zeelander vertolkt zijn soulvolle jazzpopliedjes, waarmee hij in een paar jaar tijd erg populair is geworden, donderdag in een uitverkocht Paradiso. Hij verkoopt zo’n zaal niet uit op visueel spektakel. Rakei - onopvallende witte sneakers, grijs t-shirt, soepele stem - staat met vier bandleden op het podium, allemaal stokstijf stil, gehuld in een dichte mistbank.

Nee, de mensen komen voor de bijzondere liedjes en het uitstekende musiceren. Rakei combineert ritmes uit soul en klassieke hiphop met akkoordprogressies uit jazz en maakt het af met een flinke toef easy listening. Bij de eerste synthesizernoten van romantische slowjam Alright geven de stelletjes in de zaal elkaar een snelle kus: ons liedje! Die publieksfavoriet valt een beetje gezapig uit. Daartegenover staat echter een spannende compositie als Sorceress, met die aanzwellende en wegebbende synths, en dat refrein dat er zo onheilspellend omheen cirkelt.

Rakei blijft de hele show serieus, geconcentreerd, met de ogen dicht. Maar hij is geen droefsnoet: als hij eenmalig zijn concentratie verbreekt om iets tegen het publiek te zeggen, vertelt hij trots hoe veel uren Mario Kart zijn bandleden al hebben geklokt in de tourbus.

Pas bij het verfrissende soulpopliedje Say Something van zijn nieuwste album Origins kan er bij Rakei een voorzichtig dansje vanaf. Dat hij achter zijn piano staat alsof hij heel secuur zijn bestekla aan het reorganiseren is, kun je hem moeilijk kwalijk nemen: hij is verder eigenlijk op geen fout te betrappen. Hij weet precies de balans te vinden tussen virtuoos en licht verteerbaar, zonder uit te slaan naar neuzelig gepiel aan de ene kant of muzikaal behang aan de andere. Dat is stiekem best spectaculair.

Pop

★★★★☆

Jordan Rakei, 3/10, Paradiso, Amsterdam.