Interview Jongste museumdirecteur

Jongste museumdirecteur Charlotte Rixten: ‘Ik ben inderdaad jong, maar ik kan het allemaal aan’

Ze is de jongste museumdirecteur van Nederland. De Groningse Charlotte Rixten is 25 en heeft vanaf vandaag de leiding over Villa Mondriaan, het museum over de jonge jaren van Piet Mondriaan (1872-1944) in het Gelderse Winterswijk. Rixten volgt Judith Kadee op, en lost haar af als jongste museumdirecteur. De 26-jarige Kadee wordt conservator van museum Escher in het Paleis, in Den Haag.

Charlotte Rixten. Beeld Iris Zaagman

Van harte gefeliciteerd. Hoe word je op je 25ste museumdirecteur?

‘Hartelijk dank. Toen ik 19 was en internationale betrekkingen studeerde, bezocht ik het Louvre in Parijs en besefte: ik wil in een museum werken. Ik vond het rustgevend omringd te zijn door kunst. Tegelijkertijd doe je zo veel indrukken op. Als je uit een museum komt, kijk je altijd net iets anders naar de wereld.

‘Naar aanleiding van dat bezoek ben ik kunstgeschiedenis gaan studeren. Na een aantal culturele stages kon ik een halfjaar stage lopen bij Villa Mondriaan als junior-directeur. Toen woonde ik in het museum en had ik de dagelijkse leiding, samen met de andere junior-directeur.

‘Het klinkt misschien vreemd, dat een stagiair zo veel verantwoordelijkheid krijgt, maar bij Villa Mondriaan is het normaal. Zo word je eigenlijk al opgeleid als museumdirecteur. Ook Judith Kadee heeft deze stage gelopen. Zij was 23 toen ze directeur werd.

‘Na mijn stage hier heb ik een master curatorschap gedaan in het Schotse Edinburgh. Ik werkte in een Schots museum toen ik werd aangenomen als directeur. Dat was een enorme verrassing en een geweldige eer.’

In het persbericht van het museum word je ‘de jongste museumdirecteur van Nederland’ genoemd. Wat vind je van zo’n stempel?

‘Een goed, stoer stempel. We moffelen het niet weg. Ik ben inderdaad jong, maar ik kan het allemaal aan.

‘Soms zal ik me vanwege mijn leeftijd meer moeten bewijzen. Judith vertelde dat buitenstaanders de neiging hadden haar te testen. ‘Wat weet je daar nu van?’, vroegen ze.’ Lachend: ‘Mondriaan was altijd al een van mijn favoriete schilders, maar ik ga nu elke letter over hem lezen.

‘Ik zie vooral voordelen van een jonge directie. Het leidt tot een andere dynamiek. Zo hebben we om de hoek bij het museum met een jonge ondernemer een escape room opgezet.

‘Met de junior-directeuren ben ik de enige die fulltime op kantoor is. We hebben ook vrijwilligerscoördinatoren, beheerders en zeventig vrijwilligers. Sommigen van hen zijn drie keer zo oud als ik, maar dat maakt niets uit. We willen allemaal een mooi museum neerzetten.’

Wat ga je anders doen dan je voorganger?

‘Mijn afstudeeronderzoek ging over onlinecollecties. Daar wil ik ook bij Villa Mondriaan mee aan de slag. Een aantal kunstwerken zijn gedigitaliseerd, maar staan nog niet online. Dat moet veranderen. Daarnaast wil ik onlinetentoonstellingen maken. We werken veel samen met het Gemeentemuseum Den Haag, maar de fysieke werken daarvan zijn moeilijker te krijgen dan onlineversies. Op internet kun je veel makkelijker andermans werken tonen. Online gaat het allang niet meer om alleen een plat plaatje. Denk alleen al aan ontwikkelingen als virtual reality.

‘En we willen nóg meer werk van huidig talent tonen. Hoe verhoudt het werk van de jonge Mondriaan zich met dat van hen?

‘Het gaat nu goed met het museum. We trekken 15 duizend bezoekers per jaar. Ik hoop dat dat er 20 duizend worden.’

Wat zijn je ambities? Directeur van het Rijksmuseum?

‘Haha, wie weet. Ze zijn daar wel toe aan een vrouwelijke directeur. Maar eerst blijf ik hier een tijd, er is  genoeg te doen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.