Jongevrouwenglossy in handtasformaat

Een nieuwe jongevrouwenglossy is niks bijzonders meer in Nederland, maar de komst van Glamour heeft de bladenwereld de afgelopen maanden erg beziggehouden....

De titel is eigendom van Condé Nast, in Nederland wordt het in licentiegemaakt door Gruner +Jahr, een relatieve nieuwkomer die na het succes vanhet populair-wetenschappelijke Quest ook de vrouwenmarkt op wilde.

G+J heeft het blad met een hoop tamtam gelanceerd; de afgelopen zesweken streden acht jonge vrouwen in het tv-programma Glamour TV om een baanals verslaggever, er was woensdagavond een groots feest in het Amstelhotelmet limo's, champagne en een optreden van Juliette & The Licks, hetbandje van Juliette Lewis, en gisteren barstte een stevigeadvertentiecampagne los. Van het eerste nummer zijn 200 duizend exemplarengedrukt. De lage prijs, 1,95 euro voor een los nummer, moet zeker een jaargehandhaafd blijven.

Inhoudelijk is Glamour, zo zei hoofdredacteur Karin Swerink bij delancering, 'champagne met patat, met je afgetrapte gympies aan dromen overManolo's'. Oftewel: de bekende verhalen over (nooit mét) internationaleberoemdheden, pagina's met fotootjes van sterren met baby's, ruitjesjurkenen korsetten, hier en daar wat seks (Cindy Hoetmer vraagt mannen wat zewillen), een interview met Angela Schijf, wat auto's, muziek en boeken, eeninterview met de zus van de vrouw die in januari overleed nadat vierjongens een stoeptegel van een viaduct hadden gegooid.

Maar Glamour is vooral heel veel mode, afgestemd op jonge vrouwen meteen niet heel groot budget. Bij een stuk over Juliette Lewis staat een fotovan een H & M-jurk, die de suggestie wekt dat je er voor weinig net zogoed uit kunt zien als zij. Verder een verhaal over het Italiaanse modehuisFendi, dat vooral bekend is van de onbetaalbare tassen, maar Glamour geeftnieuwe abonnees een goedkope kopie van een Balenciaga-tas. In demodereportages staan jurken van meer dan 2000 euro, maar ook van onder de100. Behalve betaalbaar is de mode in Glamour ook duidelijk; het benoemtalle trends, laat zien hoe je een spijkerbroek naar kantoor en naar eenfeestje aan kunt en vertelt ook welke broek geschikt is voor welkachterwerk.

Het eerste nummer van Glamour telt 282 pagina's. Dat is heel veel en hetvoelt ook echt als veel, ondanks het kleine formaat. Het lijkt erop datgeen hoekje ongebruikt is gebleven. Bijna alle pagina's zijn volgestouwdmet kleine foto's en losse tekstjes. Probeer Glamour snel door te nemen enhet duizelt je voor de ogen. Maar in die overdaad zit ook de kracht vanhet blad: voor nog geen twee euro ben je urenlang zoet. Dat moet haast welgoed komen.

Milou van Rossum

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden