Jongensblad met herkenbare helden

'Toen ik Bill Clinton naar Nederland haalde, heb ik met hem geluncht. Dat is een heel interessante man. Hij heeft één overeenkomst met mij, hij heeft ook maling aan wat ze zeggen.' Nee, dit is geen citaat uit het televisieprogramma Business Class van Harry Mens....

Suzanne Weusten

Zoete heeft wel iets weg van Business Class van Harry Mens. HetNederlandse zakenleven wordt besproken en succesvolle ondernemers vertellenhoe ze van elk dubbeltje een miljoen hebben gemaakt, wat hun motto is enhoe rijk ze zijn geworden.

In dit nummer van Zoete nemen we de visie van Harry Mens tot ons, gaanwe op stap met filmproducent San Fu Maltha, horen we de monoloog aan vanEmile Ratelband, en verbazen we ons over alleskunner en miljonair FonsBurger, die zichzelf een praktisch idealist noemt en die de wereld wilveranderen, maar niet bij zichzelf begint. Zijn weerzin om de dingen goedaf te ronden, heeft hij tot motto verheven: 'Als je alles half doet, kunje twee keer zoveel doen.'

Veel gestelde vragen in het ondernemersblad zijn: Wat is succes, issucces belangrijk voor je, waarin ligt jouw kracht, en heeft succes ooknadelen.

Vanaf het omslag grijnst de Rotterdamse ex-wethouder Marco Pastors onszelfverzekerd toe, op de achtergrond de Erasmusbrug. Succes, lef,ondernemerschap, het straalt ervan af. 'Ondernemers moeten zelf de broekophouden, het slechte ondernemersklimaat mag geen reden zijn om meteen metde vinger naar de overheid te wijzen', vindt Pastors. Zelf doen, nietzeuren, maar werken, is de rode draad in de interviews met ondernemers. 'Jemoet voor jezelf zorgen, want gerechtigheid bestaat niet meer in deNederlandse rechtspraak', zegt Emile Ratelband. Filmproducent San Fu Malthablijkt een oplossingsgerichte man te zijn met een enorme energie. 'Hij zoueen perfecte minister van oorlog zijn', schrijft Zoete. Opvallend is dathij stress nodig heeft: 'De druk en de chaos voedt hem, maakt hemstandvastiger.' Overigens blijkt Maltha een schoolvriendje vanhoofdredacteur Toine Rongen te zijn, dat verklaart misschien waarom hij inhetzelfde nummer een column heeft en wordt geïnterviewd.

Afgezien van interviews met ondernemers heeft Zoete achtergrondartikelenover bijvoorbeeld de ecologische plee, sekssites, reizen in IJsland, dedope-industrie en de BMW 6-serie. Achterin staat een film- theater engastronomierubriek, voorin een weetjesrubriek, waarin we berichtjesaantreffen zoals: 'Werknemers veranderen alleen van baan als ze daar eengoede reden voor hebben.'

Zoete is een jongensblad met herkenbare helden en overzichtelijkeopvattingen: tegen de overheid, tegen losers, voor de vrije jongens en voorsnelle auto's. Het zijn nog niet de 'diepgravende, spraakmakendejournalistieke verhalen' die de hoofdredacteur de lezer in 2006 belooft.Maar het is ook pas januari.

Suzanne Weusten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden