Jonge kijker en recruut

De Koninklijke Landmacht heeft zijn weg naar de tv-kijker gevonden. Na Combat is er nu Full Force, waarmee Veronica het leger in beeld probeert te brengen....

Stieven Ramdharie

NA het drama Combat vond The Young One het tijd voor de docu-soap Full Force. Vierhonderdduizend kijkers kijken wekelijks hoe Bram in de weer is met zijn Leopard-tank. Bram sleutelt in Havelte aan zijn Leopard. Bram rijdt met het gevaarte door het vredige, Nederlandse landschap. 'Het is gewoon super om op zo'n apparaat te rijden', zegt korporaal Bram. 'Iedereen kijkt naar je.'

Commando Peter, steeds onherkenbaar in beeld, laat zien hoe spannend en divers het leven bij het Korps Commandotroepen kan zijn. De groepscommandant, een van de zes militairen die sinds 29december dertien weken lang worden gevolgd door de Veronica-camera's, overvalt met zijn stoere mannen een elektriciteitshuis.

Het is een gevaarlijke excercitie, want er wordt met scherp geschoten. Er wordt geschreeuwd, er klinken explosies. Onheilspellende muziek begeleidt de beelden van Peter en zijn mannen die explosieven onder een militair voertuig plaatsen. 'Veel spanning en avontuur, het is mijn leven', zegt Peter.

Voor de tweede keer in twee jaar is Veronica te gast bij het leger, en de kijker zou haast denken dat Defensie met dit soort programma's in Hilversum loopt te leuren. Wat natuurlijk niet het geval is, zegt luitenant-kolonel J.Hardenbol. 'We gaan niet naar Hilversum, zij komen juist naar ons', benadrukt Hardenbol, als hoofd voorlichting bij de Koninklijke Landmacht verantwoordelijk voor de totstandkoming van Full Force. 'We zijn nu in onderhandeling met nog vier producenten. Er is genoeg belangstelling voor ons.'

In een tijd waarin Defensie op de arbeidsmarkt moet vechten om geschikt personeel binnen te halen, zijn programma's als Full Force natuurlijk een geschenk uit de hemel. Defensie ontkent ook niet dat het werven van nieuwe beroepskrachten een van de belangrijkste redenen is om mee te werken aan dergelijke tv-series. Elk jaar moeten zevenduizend bbt'ers (beroeps bepaalde tijd) worden binnengehaald, waar Defensie vroeger verzekerd was van de instroom van veertigduizend dienstplichtigen.

Veronica en Defensie lijken zich te hebben gevonden in een samenwerking die beide louter voordelen oplevert: Veronica schotelt de aanhang spanning en avontuur voor, en het leger krijgt toegang tot de jonge televisiekijker. En als in het tv-blad van de omroep, met een oplage van 1,6miljoen exemplaren, ook nog aandacht aan de tv-serie wordt besteed, dan heeft Defensie geen reden tot klagen.

De komende twee jaar besteedt Defensie 150miljoen gulden extra om ervoor te zorgen dat de krijgsmacht verzekerd blijft van voldoende personeel. Gemiddeld blijft namelijk 15procent van de plaatsen onbezet. Van de 3600 mannen en vrouwen die de landmacht vorig jaar nodig had, werden er 3058 binnengehaald. De grote vraag is natuurlijk of Combat en Full Force hebben bijdragen aan de aanmeldingen voor die 'mooie' baan bij de krijgsmacht.

'Deze tv-series helpen zeker, maar het is niet te bewijzen', zegt Hardenbol.

Opvallend is wel dat in de Combat-periode het aantal sollicitaties met 16procent steeg. Maar dat kan net zo goed komen door andere Defensie-campagnes. Of door tv-uitzendingen waarin het leger aan de orde kwam. 'Die 16procent komt echter niet zomaar uit de lucht vallen', betoogt Hardenbol. 'Overigens willen we ook weer niet dat mensen zich alleen maar aanmelden vanwege Combat. We willen niet dat mensen denken dat ze in een dramaserie zijn terechtgekomen. '

Defensie lijkt met Full Force de ideale tv-formule te hebben gevonden. Ook al trekt de tv-serie, waarin onder anderen landmachtbevelhebber M.Schouten voortdurend wordt gevolgd, maar ongeveer de helft van de 750duizend Combat-kijkers. Hardenbol: 'Realistischer dan Full Force kan niet. Het geeft een beeld van hoe de landmacht werkelijk is. En het kost ons niks. We steken er geen cent in.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden