REPORTAGE

Jong talent opent modeweek met lef

Fashion Week Amsterdam

De 25ste editie van de Amsterdamse modeweek begon donderdagavond. Een lokale aangelegenheid met veel polderglamour, maar ook een springplank voor de nieuwe 'Lichting'.

Detail van een jurk van Karim Adduchi. Foto TEAM PETER STIGTER

Wat de eerste outfit van modeontwerper Karim Adduchi precies is, is niet meteen duidelijk: het is meer een installatie dan een jurk. Een grote lampenkap die het gezicht van het model verbergt, een mosterdgeel gewaad, Marokkaanse muiltjes. Veelbelovend. De 28-jarige ontwerper geldt als een opkomend talent sinds hij vorig jaar afstudeerde aan de Gerrit Rietveld Academie.

Zijn Marokkaanse achtergrond is de rode draad in zijn werk; ook zijn nieuwste collectie is een eerbetoon aan de vrouwen uit de Marokkaanse Berbercultuur. Maar wat veelbelovend en mysterieus begon, wordt al vrij snel een voorspelbare show met modellen in jurken en jassen van tapijtwol die zijn afgewerkt met transparant plastic en verfstreken.

Dat een beginner als Adduchi de openingsshow verzorgt, is veelzeggend voor deze editie van de Amsterdamse modeweek, die sinds mei in handen is van de Telegraaf Media Groep. De organisatoren hebben de aanhoudende kritiek dat het catwalkprogramma te commercieel is ter harte genomen.

Talentontwikkeling

Programmadirecteur Iris Ruisch doet haar best jong talent aan te trekken. Ze heeft de afgelopen twaalf maanden veel beginnende ontwerpers, zoals Adduchi, benaderd met de vraag of ze nieuw werk op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam willen presenteren. 'Talentontwikkeling is het speerpunt. Fashionweek is een springplank, die functie moeten we koesteren', zegt Ruisch.

Er staan relatief veel onbekende namen op het catwalkprogramma, dat nog tot en met maandag duurt. Een greep: Zyanya Keizer, Sunanda Chandry Koning, Tess van Zalinge en Merel van Glabbeek. De vraag is of een van deze ontwerpers op termijn net zoveel teweeg gaat brengen als Iris van Herpen, die negen jaar geleden in Amsterdam debuteerde en nu meedraait in de frontlinie van de internationale modewereld. Wie het zo ver schopt, laat zich meestal niet meer zien op het Westergasfabriekterrein. De Amsterdamse modeweek is een lokale aangelegenheid. Buitenlandse inkopers komen er niet, lokale talentscouts wel.

Waar in Parijs creative director Sarah Andelman van warenhuis Colette vaak vooraan zit, zat donderdagavond in Amsterdam presentatrice Victoria Koblenko op de eerste rij. Ook volop aanwezig: medewerkers en relaties aanwezig van automerk Mercedes-Benz, hoofdsponsor van het evenement.

Foto Team Peter Stigter

Polderglamour

Voor hen is een bezoek aan Amsterdam Fashion Week een avond uit; reden om een satijnen jurk en een paar oncomfortabel hoge schoenen uit de kast te trekken - het idee dat mode synoniem is voor hoge hakken en het soort feestelijke jurken dat ook veel tijdens bruiloften wordt gedragen, is diep verankerd in Nederland. De typisch Hollandse polderglamour is al jaren een mikpunt van spot onder aanwezige modeprofessionals.

Terug naar de catwalk: daar was tijdens de openingsavond meer werk van beginnende ontwerpers te zien. Lichting heet de jaarlijkse show waarin de veertien beste net afgestudeerde modeontwerpers hun eindexamenwerk presenteren.

De show heeft de vorm van een wedstrijd en brengt binnen een uur in beeld wat er leeft onder de nieuwe generatie modeontwerpers. Lichting is al jaren het favoriete programmaonderdeel van iedereen die ertoe doet in de Nederlandse modewereld, maar het was deze keer voor het eerst dat de show onderdeel was van de openingsavond.

Het leuke aan Lichting is dat er altijd wel wat bijzonders te zien is. Neem het werk van Marianna Ledreyt: een eigenzinnige interpretatie van klassieke Romeinse toga's, waaronder een bomberjack als toga. Nadie Borggreve verraste met een soort zwerverscouture: gelaagde outfits in één kleur waarin veel breiwerk en zelfs dekens en kussens waren verwerkt.

Origineel was de mix van streetwear, boerka's, nikabs en Turkentassen van Woody 's Gravemade. Danial Aitouganov won de juryprijs met een speelse en kleurrijke collectie met militaire details. En Marlou Breuls won met haar theatrale outfits - een catsuit van rode latex, een jurk van een Perzisch tapijt - de publieksprijs. Op het gebied van jong talent is Fashionweek dit keer goed begonnen.

Meer over