John Newman bekritiseert Britse hypecultuur

Het succes van zijn debuutalbum Tribute en de hitsingle Love Me Again heeft hem het zelfvertrouwen gegeven dat hij nodig had. De Engelse soul zanger John Newman voelt de behoefte om zich meer met het hele creatieve proces bezig te houden, van videoclip tot de cover van zijn nieuwe single. "Al tijdens het schrijven van een nummer komen er bij mij al veel meer ideeën omhoog dan alleen de muziek. Ik zit al te denken aan de clip, de productie en een cover voor de single."

John Newman wordt al op jonge leeftijd muzikaal beïnvloed door zijn alleenstaande moeder. Zij draait thuis alle platen van de wereldberoemde platenmaatschappijen Motown en Stax, waarna Newman al op veertienjarige leeftijd zijn eigen liedjes schrijft. Als hij op zijn twintigste naar Londen verhuist en een aantal optredens verzorgt in kroegen gaat het hard. Eerst haalt Island Records hem binnen en niet veel later neemt hij zijn wereldhit met Rudimental, Feel The Love, op. In 2013 verschijnt zijn debuutalbum Tribute, dat nummer 1 wordt in de UK.

Nieuw album
Newman is al druk bezig met de opvolger van Tribute. "Ik heb me beziggehouden met de tv-reclame, maar ook met de cover van het album. Nee ik sta nooit stil." Met het nieuwe album wil Newman vooral de meeste recente vorm van zichzelf laten horen. "Ik hou ervan om mezelf te vernieuwen. Met de meest recente muziek laat ik mezelf zien hoe ik op dat moment ben."

Newman zal zijn focus in de toekomst meer op de Verenigde Staten leggen en niet alleen omdat hij daar zijn muzikale invloeden van Motown en Stax vandaan haalt. "In de Verenigde Staten zullen ze je hele carriere blijven volgen als ze je muziek leuk vinden. Dat is in Engeland wel anders. Daar is het meer de hype die ervoor zorgt dat ze je muziek leuk zullen vinden."

John Newman staat op 14 augustus op het Pukkelpop festival in Belgie. (FaceCulture)

Beeld ap
Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden